Ook in Nederland maakte men de eindbalans - wat de motormarkt betreft - van 2023 op.
Ook in Nederland maakte men de eindbalans - wat de motormarkt betreft - van 2023 op.
Eerst even kijken naar het totaalcijfer. Met 17.501 nieuwe registraties, ligt dat aantal in Nederland een stuk lager dan de 25.359 die vorig jaar in België werden ingeschreven. Een blik op de door de RAI - de Nederlandse tegenhanger van onze FEBIAC - verstrekte statistiek leert dat er weinig tot geen 125cc motorfietsen of scooters verkocht worden. Tussen de 30 bestverkochte modelnamen van 2023 staat niet één 125cc en dat heeft natuurlijk alles te maken met de Nederlandse wetgeving. Die stelt zich immers niet zo soepel als de Belgische waar het om een 125cc rijden met een rijbewijs B gaat.
Kijken we naar de merken, dan zijn er op de Nederlandse markt toch wel verschillen met België. Zo is Yamaha het sterkste merk in Nederland, met Honda op twee en BMW op 3. Een ander aanzienlijk verschil tussen Nederland en België is de positie die 'scootermerken' bekleden. Piaggio - dat in België al jarenlang een vaste waarde in de top-5 is, haalt in Nederland nog nét de top-10. Maar van SYM en Kymco - in België twee 'vaste klanten' in de top-10 is in Nederland geen spoor te bekennen. Beide merken bekleden er respectievelijk de 19e (SYM) en 20e (Kymco) positie.
Positie | Merk | Registraties |
---|---|---|
1. | Yamaha | 2.730 |
2. | Honda | 2.514 |
3. | BMW | 2.276 |
4. | Kawasaki | 2.253 |
5. | KTM | 1.248 |
6. | Suzuki | 1.168 |
7. | Harley-Davidson | 775 |
8. | Triumph | 746 |
9. | Ducati | 621 |
10. | Piaggio | 608 |
793 registraties
575 registraties
498 registraties
458 registraties
457 registraties
442 registraties
408 registraties
362 registraties
336 registraties
272 registraties
Tekst: BJ
Bron: RAI
Foto's: Archief Motoren & Toerisme/constructeurs