Redacteur Charly trok naar het Italiaanse Gubbio om na de zonvloed in Umbrië kennis te maken met de laatste snufjes op de Ducati Multistrada V4 S. Mogelijks één van de meest geavanceerde motoren van dit moment.
Redacteur Charly trok naar het Italiaanse Gubbio om na de zonvloed in Umbrië kennis te maken met de laatste snufjes op de Ducati Multistrada V4 S. Mogelijks één van de meest geavanceerde motoren van dit moment.
De hoogtechnologische snufjes op motoren raken dit jaar in een enorme stroomversnelling. Hoe doet Ducati hier z’n duit in het zakje?
"Een flinke duit! Het S-model had al elektronische vering, maar is nu ook uitgerust met de bump detection technologie die we al kenden van de Multistrada Rally. Simpel gezegd: de voorvering detecteert oneffenheden in de weg en stuurt razendsnel een signaal naar de achtervering om hierop te anticiperen. Er is ook een nieuw trucje met de aanwezige radartechnologie, zo verschijnt er nu een botswaarschuwing op het scherm wanneer je te dicht bij een voorligger komt. Dat bleek geen overbodige luxe met alle mogelijkheden - lees: afleiding - op dat scherm. Maar misschien wel de meest praktische functie is de elektronische vering die vanzelf verlaagt stand bij stilstand. Dit brengt je ongeveer drie centimeter dichter bij de grond, wat een groot verschil kan maken bij het op- en afstappen, zeker bij zo’n zware motor."
De V4 van Ducati blijft een unieke motorconfiguratie onder de Europese fabrikanten. Hoe komt die tot z’n recht in deze Multistrada V4 S?
"Een afgeleide van het Panigale-motorblok in een allroad? Het klinkt nog steeds te gek voor woorden, maar in deze configuratie levert het een unieke combinatie op waarmee je zowel comfortabel door dorpen kan rijden als de grenzen kan opzoeken, grenzen waarvan je thuisfront en je geliefden beter niet te goed op de hoogte zijn. Het rauwe karakter van een koppelrijke V-twin wordt hier verrijkt met de soepelheid en vooral hoogtoerige prestaties waar een viercilinder om bekendstaat. Kortom, het beste van beide werelden. Eigenlijk verbaast het me dat alleen Ducati deze motoropstelling aanbiedt."
Welke rij-eigenschappen blijven je bij van deze Ducati?
"Alles klopt: het motorblok, maar ook het comfort en de wegligging die de perfectie benaderen. In de mistige bergen van Umbrië, waar de bochten talrijk zijn en het tempo al eens flink oploopt, blijkt hoe naadloos de elektronische hulpmiddelen je ondersteunen. Ze corrigeren je zonder dat je het merkt en filteren feilloos kleine stuurfoutjes eruit. Er zijn hier vaak gemengde meningen over, maar de technologie is inmiddels zo verfijnd dat we volgens mij nog maar half beseffen hoe veel veiliger het motorrijden is geworden. Zeker op krachtige motoren zoals deze, die anders eerlijk gezegd te veel vermogen leveren voor veel rijders.
We rijden ook een paar kilometers offroad, waarvan de ondergrond bezaaid is met dikke keien en waarvan uitgesleten geulen door het stormweer de rit best uitdagend maken. Maar de Multistrada baant zich soepel een weg naar boven, met zijn Pirelli Scorpion Trail-banden en de juiste instellingen voor tractiecontrole, vermogen en ABS. Toch blijft het een zware motor (254 kg) en vooral een kostbare en indrukwekkende machine die je kost wat kost niet op zijn zij wilt leggen."
Wie is het doelpubliek voor deze motor?
"De prijs sluit natuurlijk al een groot deel van de geïnteresseerden uit, maar het verschil mag er zijn en de prijs is zeker gerechtvaardigd. Het basismodel, zonder elektronische vering – wat nog steeds een uitstekende motor is – begint bij € 21.000. Dat is veel geld, maar gezien de eigenschappen ook niet overdreven ... en je rijdt voor die som nog altijd met een Ducati V4 rond. Deze motor lijkt me vooral geschikt voor de reislustige rijder die geniet van ontspannen door Italiaanse dorpjes toeren, om vervolgens buiten de bebouwde kom voorin het rijderspeloton te leiden. Ook aan extra passagierscomfort is gedacht, met beter geplaatste zij- en topkoffers, wat deze Ducati ideaal maakt voor gedeelde avonturen met je partner.
We worden momenteel verwend met uitstekende motoren in deze klasse. Denk aan de nieuwe BMW R 1300 GS en de aankomende KTM 1390 Super Adventure. Toch heeft deze Ducati iets typisch Italiaans en onderscheidt hij zich door zijn veelzijdigheid. Precies zoals zijn naam, Multistrada, belooft. Alles is mogelijk met deze motor; zelfs een rondje op het circuit zou ik niet schuwen, al is daarvoor de Pikes Peak-versie gemaakt.
Mijn conclusie blijft ook bij dit modeljaar dezelfde: als je in deze klasse kan shoppen, hoort deze motor op je lijstje van te testen modellen."
De uitgebreide rij-indruk over de Ducati Multistrada V4 S lees je vanaf 14 november in Motoren & Toerisme magazine. Bestel je nummer via www.tijdschriftenwinkel.be.
Tekst: Charly de Kinderen
Foto's: Ducati