De specificaties van de nieuwe MV Agusta LXP Enduro Veloce zijn nog maar enkele dagen bekend, en toch vloog M&T-redacteur Charly ondertussen al naar Sardinië voor een eerste testrit. Vijf vragen over deze nieuwe Italiaanse schone:
De specificaties van de nieuwe MV Agusta LXP Enduro Veloce zijn nog maar enkele dagen bekend, en toch vloog M&T-redacteur Charly ondertussen al naar Sardinië voor een eerste testrit. Vijf vragen over deze nieuwe Italiaanse schone:
Wat was je indruk na de allereerste kilometers?
Charly: “Dit is een sportmotor op noppenbanden! Het stuurgedrag is haarscherp en de nieuwe driecilinder is sensationeel. Vooral het geluid durf ik zonder verpinken tot de meest indrukwekkende motorgeluiden rekenen. Het is mij, net als de andere journalisten, een raadsel hoe deze uitlaat ooit gehomologeerd is geraakt. En er wordt gefluisterd dat de optionele Termignoni nog heftiger zou klinken… Ook de offroadkwaliteiten van deze MV zijn indrukwekkend, al blijft het met 244 kg wel een zware motor. Toch niet zo licht als de term Enduro doet vermoeden.”
Op papier lijkt de LXP Enduro Veloce in de buurt te komen van de R 1300 GS, althans in prijs en dimensies. Qua prestaties lijkt de Enduro Veloce dan het onderspit te delven, met wat minder vermogen en koppel, een aanzienlijk gewicht, … Spreekt jouw rij-ervaring deze cijfers tegen?
Charly: “Als je deze twee motoren rationeel gaat vergelijken is de keuze evident, en om meer redenen dan alleen de cijfers. Maar ik vind toch dat de Enduro Veloce een andere focus legt: die van pure sensatie. Al kan je de R 1300 GS natuurlijk geen muurbloempje noemen… En er zijn nog veel meer concurrenten waartegen de Enduro Veloce tegen moet opboksen. We reden onlangs nog met de Triumph Tiger 900 Rally Pro die ook een heerlijke driecilinder heeft en minstens evengoed is uitgerust, maar wel gevoelig minder kost. Ik vind het daarom een eigenaardige of moedige keuze - dat mag je zelf invullen - van MV Agusta om net in dit segment een nieuwe motor uit te brengen.”
"Ik vind toch dat de Enduro Veloce een andere focus legt: die van pure sensatie."
MV Agusta pakte bij de lancering uit met een indrukkwekkend cijfer: 85% van het koppel zou al bij 3.000 opm gemaakt worden. Dat klinkt knap voor een driecilinder. Maakt dit het verschil tussen alle concurrentie?
Charly: “Dat is een knappe bewering, maar de realiteit lost mijn verwachtingen niet in. In tegendeel: onder de 2.500 opm lijkt het alsof de motor te weinig gas krijgt. Bij het vertrekken moet je het aantal toeren best hoog houden om niet stil te vallen. Tijdens het rijden zelf hou je het motorblok hoogtoerig en is het puur genieten, zoals het een echte sportmotor betaamt. Op de baan is het een genot, maar van zodra we offroad gaan voelt het minder natuurlijk om de motor hoog in toeren te houden. Ik zou hem het liefst in zijn twee zetten en rustig door het zand kachelen maar dan valt ‘ie gewoon stil.”
De LXP Enduro Veloce komt ook met heel wat elektronica (rijmodi, tractiecontrole met IMU, quickshifter, …) hoe ervaarde je die snufjes?
Charly: “Verrassend genoeg is er ondanks het pittig prijskaartje van € 24.720,00 geen elektronisch instelbare vering aanwezig. Toch zijn het zowel voor als achter volledig instelbare kwaliteitscomponenten van Sachs. Dat maakt dat de motor op de weg haarscherp stuurde, en als je de instellingen wat zachter draait dan kan ‘ie ook in het zand aardig uit de voeten. De rij-modi zijn uitgebreid instelbaar en eenvoudig aan te passen. Ook het volledig uitschakelen van de tractiecontrole en de ABS is intuïtief. Toch een negatief puntje: enkele testmotoren gaven al foutmeldingen … maar het zijn natuurlijk nog steeds preproductiemodellen, en bovendien zijn het complexe motoren. Ik geef MV Agusta nog even het voordeel van de twijfel, om de komende maanden de laatste plooien glad te strijken.”
Op vlak van connectiviteit schept MV Agusta op met de MV Ride App. Die zou ook turn-by-turn navigatie op het TFT-scherm mogelijk maken. Kon je daar al mee experimenteren?
Charly: “De app was voorlopig nog in beta-versie, dus een diepgaande test was nog niet mogelijk. Het team was duidelijk heel trots op alle features, dus ik blijf benieuwd afwachten. Je voelt dat het merk mee wil met z’n tijd. Toch hoop ik dat MV Agusta in de toekomst blijft doen waar het al zo goed in was: prachtige motoren maken die je haar rechtop doen staan. Dat laatste is met de Enduro Veloce aardig gelukt, maar prachtig durf ik deze motor niet noemen. Als je het mij vraagt hadden ze de app gerust overboord mogen gooien en nog wat extra tijd en geld in het ontwerp mogen stoppen. Maar tja, misschien ben ik wat old fashioned.”
Het uitgebreide rijverslag van deze motor lees je in Motoren & Toerisme magazine (juni 2024)
Tekst: Charly de Kinderen
Foto’s: MV Agusta