New Metal: Aprilia RSV4 1100 Factory

Voor modeljaar 2019 kleurt Aprilia enigszins buiten de bestaande Superbike-lijntjes met de RSV4 1100 Factory. Zodoende valt de RSV4 1100 Factory niet meer binnen de homologatievereisten voor het WK Superbike, of één van de vele nationale Superbike- of Superstock-klassen. Maar Met de RSV4 1100 Factory denkt Aprilia in de eerste plaats aan de liefhebbers van snelle sportmotoren, die hun motorfiets zowel op straat als op circuit willen inzetten.

De V4 krachtbron van de RSV4 1100 Factory meet voortaan 1087cc. Een Magneti Marelli 7SM motormanagement-systeem moet de werking van de krachtbron in goede banen leiden. Dat betekent ondermeer een maximaal vermogen van 217 pk (aan 13.200 opm). Terwijl het koppel 122 Nm aan 11.000 opm bedraagt. Aprilia claimt dat de toename van de cilinderinhoud voor een verbeterde koppelingsafgifte heeft gezorgd. Over het hele toerenbereik heen zou de RSV4 nu zo’n 10% meer koppel hebben.

Aprilia maakt gebruik van materialen als aluminium, titanium en koolstofvezel om het gewicht van de RSV4 1100 Factory laag te houden. Volledig rijklaar – dus met een volle benzinetank – zet de RSV4 1100 Factory net geen 200 kg op de weegschaal. Daarmee is deze motorfiets lichter dan z’n voorgangers.

 

Op de RSV4 1100 Factory is de invloed van Aprilia's RS-GP MotoGP-machine nooit ver weg.

Bij een moderne motorfiets en zeker bij een superbike, mogen rijhulpmiddelen niet ontbreken. Aprilia bundelt z’n elektronische hulpmiddelen onder de naam APRC . Dat staat voor Aprilia Performance Ride Control. Dat betekent dat het tractiecontrole-systeem, het wheeliecontrole-systeem, het launchcontrole-systeem, de quickshifter, de pitlimiter en het cruisecontrole-systeem op mekaar in gesteld zijn.

De koolstofvezel luchtinlaten moeten voor de koeling van de Brembo remmen zorgen.

Op een premium motorfiets als de Aprilia RSV4 1100 Factory verwacht je ook premium componenten. Die zijn er in de vorm van een Öhlins NIX upside-down voorvork (met 125mm veerweg) en een instelbare Öhlins TTX schokbreker. Een eveneens instelbare stuurdemper van dezelfde Zweedse specialist maakt het veringpakket compleet. Aprilia ging voor de remmen uiteraard met het al even Italiaanse Brembo in zee. Daarbij werd vooraan voor Stylema remklauwen gekozen. Deze remklauwen zijn voorzien van koolstofvezel luchtinlaten die voor de nodige afkoeling moeten zorgen. Aprilia koos ook voor een Akrapovic uitlaatlijn met titanium einddemper.

De titanium einddemper van Akrapovic zal de machtige 'sound' van de Aprilia V4 vast geen kwaad doen!

De Aprilia RSV4 1100 Factory is inmiddels leverbaar bij de officiële Aprilia-dealer. Zijn prijs bedraagt € 23.505. 

 

Geschreven op 29 maart 2019
© Motoren & Toerisme