Voor modeljaar 2019 kleurt Aprilia enigszins buiten de bestaande Superbike-lijntjes met de RSV4 1100 Factory. Zodoende valt de RSV4 1100 Factory niet meer binnen de homologatievereisten voor het WK Superbike, of één van de vele nationale Superbike- of Superstock-klassen. Maar Met de RSV4 1100 Factory denkt Aprilia in de eerste plaats aan de liefhebbers van snelle sportmotoren, die hun motorfiets zowel op straat als op circuit willen inzetten.
De V4 krachtbron van de RSV4 1100 Factory meet voortaan 1087cc. Een Magneti Marelli 7SM motormanagement-systeem moet de werking van de krachtbron in goede banen leiden. Dat betekent ondermeer een maximaal vermogen van 217 pk (aan 13.200 opm). Terwijl het koppel 122 Nm aan 11.000 opm bedraagt. Aprilia claimt dat de toename van de cilinderinhoud voor een verbeterde koppelingsafgifte heeft gezorgd. Over het hele toerenbereik heen zou de RSV4 nu zo’n 10% meer koppel hebben.