New Metal: Triumph Rocket III TFC

De Rocket III verdween een tijdje geleden uit de line-up van Triumph, maar maakt nu z’n comeback als TFC-model. TFC staat daarbij voor Triumph Factory Customs, door de fabriek afgeleverde customs dus.

In z’n nieuwe reïncarnatie heeft de Rocket III een nog grotere motor dan voordien. Met een cilinderinhoud van 2300cc had het vorige model al zowat de zwaarste krachtbron (voor een productiemotor) ter wereld. Nu komt daar nog eens 158cc bij. Dat volstaat voor een piekvermogen van 169 pk. Nog opvallender is het maximale koppel dat 221 Nm bedraagt! Al dat lekkers wordt via een cardanas, die ook als eenzijdige achterbrug fungeert naar het achterwiel overgebracht.

Om al die kracht beheersbaar te houden heeft Triumph de herboren Rocket III rijkelijk voorzien van rijhulpmiddelen. Zo krijgt deze Rocket III niet zomaar een ABS-systeem, maar wel een bochten-ABS. Ook het tractiecontrole-systeem werkt onder hellingshoek. Daarnaast heeft de Rocket III-rijder de keuze uit vier rijmodi. Die rijmodi moeten er, samen met een quickshifter, de machine gebruiksvriendelijker maken.

De Triumph-ingenieurs dachten bij het ontwikkelen van deze Rocket III TFC ook aan het comfort. Zo is de machine met een cruise controle-systeem uitgerust en is ze voorzien van hill hold control. Dat laatste systeem moet starten op hellende wegen of vlakken vergemakkelijken. Daarnaast kreeg de Rocket III TFC ook een sleutelloze ontsteking en een systeem om de bandendruk te controleren. Het beheren van al deze elektronische rijhulpmiddelen gebeurt via het TFT-kleurenscherm. Via een optionele bluetooth dongle kan je via datzelfde dashboard ook je Go Pro camera bedienen, muziek kiezen, telefoons beantwoorden of Google maps raadplegen.

De rest van de hardware is eveneens van een hoog niveau. Dat moet wel want Triumph wel met deze Rocket III TFC de Ducati Diavel gaan beconcurreren. Showa tekent voor de vering en doet dat met een volledig instelbare upside-down voorvork van 47 mm. De schokbreker achteraan is eveneens volledig instelbaar. Voor de remmen ging Triumph bij Brembo aankloppen. De Rocket III TFC kreeg op die manier twee radiaal gemonteerde Stylema remklauwen. Rijklaar zou de Rocket III TFC 320 kg wegen. Het eveneens Italiaanse Arrow tekende voor de uitlaatdempers op deze power cruiser.

Triumph gaat 750 exemplaren van deze Rocket III TFC bouwen. Hoeveel die moet gaan kosten is nog onduidelijk. Al zou de verkoopprijs in Groot-Brittannië rond de £ 25.000 (of € 29.000) gaan bedragen. Gezien de hoge uitrustingsgraad van dit TFC-model, is de kans groot dat Triumph ook met een basisversie van de nieuwe Rocket III zal komen.

 

Tekst: Bart Jacobs

Foto’s: Triumph

Geschreven op 1 mei 2019
© Motoren & Toerisme