Yamaha lanceert een Rally Edition van z’n populaire Ténéré 700 allroad. De Rally Edition komt in een strakke blauw-zwarte kleurstelling die een hommage is aan de officiële XT600Z Ténéré’s van Frans Yamaha-importeur Sonauto.
Yamaha lanceert een Rally Edition van z’n populaire Ténéré 700 allroad. De Rally Edition komt in een strakke blauw-zwarte kleurstelling die een hommage is aan de officiële XT600Z Ténéré’s van Frans Yamaha-importeur Sonauto.
In 1983 en 1984 kwamen Serge Bacou en Sonauto Yamaha-baas Jean-Claude Olivier (JCO) op donkerblauwe Yamaha’s met zwarte Speedblocks uit in de Dakar-rally.
Technisch gezien is er geen verschil tussen de standaard Yamaha Ténéré 700 en de Rally Edition. Dat onderscheid is er wel wanneer het op de uitrusting uitkomt. Zo heeft de Rally Edition meer beschermingscomponenten meegekregen. Dat komt tot uiting in de 4 mm dikke aluminium carterplaat , de eveneens uit alu vervaardigde zwarte radiatorbeschermer die stenen en stokjes moet tegenhouden en de aluminium kettingbeschermer.
Een 20 mm dikker zadel, wat de zadelhoogte op 895 mm brengt, moet ervoor zorgen dat je makkelijk recht kan gaan staan voor eventuele technische passages. De Rally Edition kreeg ook extra gripstukken, ter hoogte van de knie en de binnendij, die de berijder meer grip moeten geven tijdens het accelereren. In diezelfde trant werden ook offroad-handvatten geïnstalleerd. De richtingaanwijzers voor- en achteraan, zijn op de Rally Edition van de Ténéré 700 ook voorzien van LED-lampen.
Omdat het oor ook wat wil voorzag Yamaha de Rally Edition van een slip-on Akrapovic uitlaatdemper. Daardoor klinkt de 689 cc metende CP2 tweecilinder motor van de Yamaha nog een stuk fraaier.
De Ténéré 700 Rally Edition staat vanaf volgende maand bij de Yamaha-dealers.
Tekst: BJ
Foto's: Yamaha Motor Europe Media