Nieuw: MY25 Triumph Tiger Sport 800

Triumph onthulde zojuist een gloednieuwe Tiger Sport. De Tiger Sport 800 wordt het grotere broertje van de Tiger Sport 660 en doet een extra duit in het zakje met meer vermogen, instelbare Showa-vering en een waaier aan technologie in de standaarduitrusting.

  • Een gloednieuwe 798cc driecilinder-in-lijn
  • Max. vermogen: 115 pk bij 10.750 opm | max. koppel van 84 Nm bij 8.500 opm
  • Rijklaar gewicht: 214 kilogram
  • Prijs België: 12.695 euro | Nederland: 13.695 euro
  • Standaarduitrusting: bochtengevoelige ABS en tractiecontrole, quickshifter, cruisecontrole, rijmodi en bluetooth connectiviteit.

De nieuwe 798cc driecilinder-in-lijn is een doorevolutie van het blok in de 660-reeks. Dat betekent dat dit de “klassieke” Triumph driecilinder betreft, waarbij de krukpennen zich in een hoek van 120° tegenover elkaar bevinden, eerder dan de T-plane-configuratie die je terugvindt in de Tiger 850, 900 en 1200. Triumph bevestigt ook dat de nieuwe Tiger Sport 800 de huidige Tiger 850 zal vervangen.

De Tiger Sport 800 bouwt verder op de succesformule van Tiger Sport 660 en wil het sportieve karakter van de Triumph driecilinder combineren met een comfortabel en veelzijdig chassis. Ook de motor werd volgens die filosofie afgesteld: zo zou 90% van het koppel al beschikbaar zijn in het middenbereik, om te pieken op 84 Nm bij 8.500 opm.

Instelbare vering

Anders dan de Tiger Sport 660, krijgt de 800 instelbare veringcomponenten. Vooraan noteren we een 41mm UPSD-voorvork van Showa, met de in- en uitgaande demping instelbaar. Achteraan opnieuw een monoshock van Showa met instelbare uitgaande demping en veervoorspanning (met hydraulische instelknop).

Elektronica

De Tiger Sport 800 komt met een elektronisch bediende gasklep en drie rijmodi: Sport, Road en Rain. De 6-assige IMU stuurt de ABS en tractiecontrole aan in de bochten. Tot slot is de Tiger voorzien van instelbare cruisecontrole en een My Triumph Connectivity System.

Toercomfort

Een brandstoftank van 18,6 liter en een brandstofverbruik van 4,7 liter/100 km (volgens Triumph) zouden deze motor een theoretisch rijbereik geven van net geen 400 kilometer. Om jou en je passagier comfortabel te houden, koos Triumph voor een toegankelijke zithoogte (835 mm), een ruime ergonomie en een zacht zadel met handvaten voor de passagier. Een aanpasbaar windscherm met geïntegreerde winddeflectoren moeten de toeringcapaciteiten van de Tiger Sport verder benadrukken.

Wie touring zegt, wil koffers. Die werden ontworpen voor gebruik met de geïntegreerde beugels en passen mooi bij de look van de motor. Ook andere accessoires, van een Akrapoviç-uitlaat tot verwarmde handgrepen, zijn als optie verkrijgbaar.

De eerste Tiger Sport 800-modellen staan tegen maart 2025 bij de Belgische verdelers. In België zal de motor 12.695 euro kosten, in Nederland 13.695 euro.

Geschreven op 22 oktober 2024
© Motoren & Toerisme