Toen we de foto’s van de BMW R 1300 GS voor het eerst onder ogen kregen, moesten we even knipperen. De wijzigingen zijn zo verregaand, dat we hem niet direct als een GS konden thuisbrengen. Na jaren van gestage evolutie kunnen we nu dus wel spreken van een echte breuk, althans toch uiterlijk. De inborst blijft dichter bij dat van de voorganger, al is er dankzij extra pk’s en koppel toch ook weer vooruitgang.
Laten we maar meteen met de deur in huis vallen: de nieuwe GS wordt lichter en krachtiger. Het omgekeerde zou al te gek zijn, maar de cijfers zijn wel sprekend. Het totale rijklare gewicht zakt van 249 naar 237 kg, en met 145 pk doet hij 9 pk beter aan het gelijke toerental van 7.750 opm. Het koppel steeg licht tot 149 Nm, maar komt iets later (6.500 opm) in de toerenschaal helemaal vrij (vroeger 146 Nm @6.250). Dat zijn cijfers die zich ongetwijfeld laten voelen in de praktijk. BMW vergrootte in de eerste plaats de boring van de voorganger, maar de Duitsers ontwierpen ook een nieuwe krukas. De geïntegreerde versnellingsbak zit nu onder de motor en de distributie van de nokkenassen werd ook hertekend, en de ShiftCam-technologie werd verder geoptimaliseerd. Het verbruik zou ongewijzigd blijven, maar wel opvallend is dat de zacht hellende tank een litertje krimpt tot 19 liter.