De uitbater van de Nürburgring houdt motorrijders en automobilisten strikt gescheiden in 'Die Grüne Hölle'.
De uitbater van de Nürburgring houdt motorrijders en automobilisten strikt gescheiden in 'Die Grüne Hölle'.
Nu de eerste tekenen van de lente in de lucht hangen, begint het ook te kriebelen bij de circuitrijders. Tot vorig jaar was de Nordschleife - de 21 kilometer lange noordlus van de Nürburgring - misschien wel het meest toegankelijke circuit van Europa. Het volstond om een ticket te kopen aan de kassa om een rondje over het allesbehalve vlakke circuit te rijden. Daar komt nu een einde aan. Nürburgring 1927 GMBH, de uitbater van het circuit in de Duitse Eifel gaat voortaan motorrijders weren tijdens deze zogenaamde 'Touristenfahrten'. "De veiligheid van alle deelnemers is onze topprioriteit", zei managing director Ingo Boder daarover. "We hebben de gelijktijdige aanwezigheid van auto's en motorfietsen op het circuit tijdens deze 'toeristische ritten' van dichtbij bekeken en stelden vast dat de verschillende rijdynamica voor misverstanden kan zorgen. Motorrijders lopen daarbij een hoger risico, want zij hebben geen kreukelzone. Daarom hebben we besloten om motorfietsen en auto's voortaan strikt gescheiden te houden, op die manier houden we de Nürburgring-ervaring zo veilig mogelijk."
In de toekomst zal je als motorrijder alleen nog onder begeleiding van ervaren voorrijders de Nordschleife op kunnen. In 2025 zal dat in totaal slechts op vier dagen kunnen: op 30 en 31 juli (in een organisatie van Motorrad Action Team) en op 13 en 14 augustus (ADAC Doc-Scholl Driver Training).
Motorrijders zullen in 2025 nog wel terecht kunnen op het kortere (5.1 km lange) GP-circuit. Daar zullen ze ook in aparte stints, voorbehouden aan motoren, het circuit op gaan.
Meer informatie over de Nürburgring en de kalender met alle circuitdagen voor motorrijders vind je op www.nuerburgring.de
Tekst: BJ
Foto's: FB Nürburgring