Onder de naam Atlas wilt Norton een nieuwe strategie ontplooien. Het zou hun eerste motor sinds lange tijd worden met een prijskaart van om en bij de 10.000 euro, aanzienlijk goedkoper dan hun huidige modellen. Met andere woorden, de nieuwe strategie is erop gericht om een breed publiek aan te spreken. Ze hebben alvast een segment uitgekozen waarin ze niet alleen zijn, bijna alle grote merken hebben tegenwoordig een scrambler in hun gamma.
Persoonlijk vinden we wel dat Norton zich onderscheidt met fantastische looks, en ook de cijfers klinken lekker. Een 650 cc parallel twin vuurt 84 pk en 64 Nm naar de achteras bij 11.000 toeren. Met een drooggewicht van 178 kg zijn dat aanlokkelijke basiscijfers voor deze categorie. Twee voorste schijven van 320 mm en een achterste schijf van 245 mm worden warm gehouden door radiaal gemonteerde Brembo’s. Een UPSD voorvork geeft 200 mm mee en de monoshock achteraan doet hetzelfde. De benzinetank kan 15 liter kwijt, cijfers over het verbruik zijn niet bekend. Bij de introductie zijn er twee versies beschikbaar, de Ranger en de Nomad. Die eerste heeft met zijn beschermplaat en geribbeld bandenprofiel meer kans om iets voor te stellen op de onverharde weg terwijl de Nomad het houdt op asfalt.
Norton komt dus interessant uit de hoek met twee scramblers die in een aantrekkelijk mal zijn gegoten. Als ze er inderdaad in slagen de grens van 10.000 euro te respecteren, zit de kans er dik in dat dit een verkoopstopper kan worden voor Norton. Dit kunnen ze zeker gebruiken, want volgens de cijfers van FEBIAC hebben ze dit jaar slechts één motorfiets verkocht in België, hopelijk zien we volgend jaar een paar Atlassen op onze wegen.