Op reis met onze langeduurtestmotor

Het verhaal van QJMotor kon je vroeger al op onze site lezen. De oude nieuwelingen stelden ons een SRT 700 X Touring ter beschikking als langeduurtest. Als maiden voyage trok ik er samen met de vriendin mee op bedevaart langs de kathedralen van Noord-Frankrijk. Dat reisverhaal krijgen jullie later. Nu gaan we vooral focussen op de eerste ervaringen met de SRT als reismotor. Ik kan nu al verklappen dat die erg in de smaak vielen. 

Bij het manoeuvreren met volle koffers merk je dat de SRT met z’n 240 kg niet de allerlichtste is, maar zodra je aan de rol gaat valt dat gevoel helemaal weg. Met het brede stuur mik ik hem makkelijk tussen de stilstaande koekblikken door en even keren in een straat omdat ik de GPS-aanwijzing gemist had, vormt zelfs met een passagier geen probleem. De reden dat het gewicht relatief hoog ligt, zijn de erg ruime afmetingen van de SRT. De twee zadels zijn erg groot en ook de kuip en het windscherm met extra deflectoren zijn erg ruim bemeten. De metalen buizenconstructie in het scherm gooit ongetwijfeld ook wat extra gewicht in de schaal, maar blijkt wel een ideale plek om een GPS of smartphonehouder te installeren. Een handige USB-stekker in het dashboard krijg je er zo maar bij. Tijdens de rit naar startpunt Doornik zitten zowel ik als de passagier erg goed uit de wind en is het prima cruisen. De zithouding is duidelijk gericht op comfort, en minder op dynamisch rijden. De voetsteuntjes staan ver naar voor, en dat is relaxed, maar zet niet aan tot het aanvallen van bochten met het mes tussen de tanden. De passagier knikt goedkeurend als ik dat even meld.

QJMotor landt in de Benelux

Keuzes maken

Het 698cc blokje gromt op de snelweg lekker, maar kan lichte trillingen niet helemaal onderdrukken. Tijdens de heenrit krijg ik na een tijdje wat tintelingen in de rechterhand, maar de volgende dagen voel ik daar niets meer van. Ik geniet ondertussen van het ruime zicht in de erg goede achteruitkijkspiegels, maar merk ook dat ik wel erg gewend ben geraakt aan cruise control, die de SRT om begrijpelijke budgettaire keuzes moet missen. Ondanks de hitte test ik ook even de standaard handvat- en zadelverwarming die je bedient met handige kleine knopjes op de stuurhelften. Je kan enkel kiezen tussen aan of uit, en na een minuutje merk ik dat ze het prima doen en schakel ze snel weer uit.

De overige knoppen op de stuurhelften ogen en voelen wat rudimentair aan, maar alles werkt wel zoals het hoort. Het kleine en qua functionaliteiten beperkte dashboard bedien je met twee grote knoppen links. Het is niet groot, maar wel degelijk leesbaar. Over de looks kan je discussiëren. Wie houdt van een lekkere jaren 80-vibe zal er zich helemaal in vinden, maar echt modern is het niet. Ik mis wel een indicatie van mijn resterend bereik en een buitenluchtthermometer. De snelheidsmeter is ook weinig accuraat. Met Waze op 120 km/u geeft de teller 134 km/u aan. Dat is een wel erg ruime marge. 

Geen straf

Zoals gezegd is de SRT 700 X duidelijk gericht op comfort en dat geldt in alles zo. Het blokje pikt gemoedelijk op vanaf 3.000 toeren om dan gewillig maar niet overenthousiast in de toeren te kruipen. De 73,4 pk en 67 Nm brengen je vlot overal heen en met de Fransen die nog steeds gedienstig de baan vrijmaken, gaan inhaalmanoeuvres vlot genoeg.

De gasrespons is niet heel direct, maar ook dat kan op bijval van de passagier rekenen. De injectie zou wel nog iets fijner afgesteld kunnen worden, want lager in de toerenschaal durft hij bij constante belasting een beetje te hikken, dat is wat vervelend als je in een file moet rijden, maar verdwijnt wel als je terug op het gas kan. Bij dagelijks gebruik voor woon-werkverkeer zou dat wel een dingetje kunnen zijn, maar in ons verhaal stoort het niet.

Het motorkarakter noopt wel tot actief schakelwerk, al is dat niet echt een uitdaging of straf. Het instelbare koppelingshendel laat zich licht bedienen en het schakelpookje doet neutraal en correct zijn ding. Een versnellingsbak die niet opvalt is altijd het beste, en dat is hier zeker het geval. Het hendel aan de andere zijde is eveneens instelbaar en stuurt radiale Brembo klauwen aan. We weten ondertussen dat er Brembo’s in verschillende categorieën bestaan, hier zijn dat begrijpelijk niet de topklauwen. Toch zijn ze prima gekozen in functie van de kracht van de SRT. Ze bijten niet te hard en brengen je gedoseerd tot stilstand. De achterrem levert niet heel veel bijdrage, en dat zou als het er wat sportiever aan toegaat mogen. Maar die passagier weet je wel …

Zwijgen is …

Eens Laon voorbij wordt het landschap lekker glooiend en het bochtenwerk zo interessant dat ik toch even vergeet dat er iemand achterop zit. Ik voel de benen even toeknijpen, maar krijg geen klap op mijn helm en de intercom blijft stil. Zwijgen is toestemmen …  

Het buizenframe van de SRT is ruim bemeten en erg solide. Dat werkt wonderwel in samenspel met de instelbare UPSD Marzocchi voorvork en eveneens instelbare monoshock achteraan. Het stuurgedrag is niet flitsend, maar wel uiterst neutraal en vertrouwenwekkend. Met het brede stuur krijg je de SRT zonder nadenken op de juiste lijn en kleine oneffenheden worden goed weggefilterd. Als de putten wat dieper zijn, merk je de limieten van de vering, maar die liggen ruim ver genoeg voor eigenlijk gebruik. De Metzeler Tourance banden geven ook geen krimp, al is dat bij een lekkere 25 graden op degelijk Frans asfalt bezwaarlijk een verdienste te noemen.

QJMOTOR SRT 700 X Touring
Motor: vloeistofgekoelde tweecilinder lijnmotor tweetakt
CI: 698 cc
Drooggewicht: n.b.kg
Rijklaar gewicht: 240kg
Vanaf: € 8.299,00

Als ik echt even doorgas hoor ik in een toeknijper wel even het geluid van metaal dat de grond schraapt. Dat blijken niet de te verwachten voetsteuntjes, maar de middenbok die onder het gewicht van twee personen en bagage wat lager hangt. Dit euvel is waarschijnlijk op te lossen door de veervoorspanning achter wat te verhogen, maar ik vind dat de afstelling prima is en besluit het zo te laten. Je moet ook de speciale sleutel bovenhalen en echt verontrustend wordt het nooit. Alleen in het zadel heb ik ook nooit het asfalt meer geraakt in de daaropvolgende ritten. Ook het stuurgedrag en het rijcomfort van onze Chinees lenen zich dus prima voor vlot reizen met af een toe een sportief uitstapje.  

Het volledige verslag van onze maiden voyage kan je lezen in het volgende nummer van M&T, dat je kan bestellen via www.tijdschriftenwinkel.be.

Tekst en foto's: Tom Vander Sande

 

Geschreven op 31 juli 2024
© Motoren & Toerisme