Op twee wielen door Sri Lanka

Sri Lanka verkennen kan op allerlei manieren: in een rammelende tuk-tuk, op een overvolle trein, in een flashy discobus of in een taxi met een chauffeur waarvan je twijfelt of hij überhaupt wel een rijbewijs heeft. Na twee weken in die chaos was het genoeg. Tijd voor vrijheid. Tijd om een motor te huren.

Tekst en foto's: Charly de Kinderen

Met mijn gehuurde Royal Enfield Classic 350 wou ik een nieuw hoofdstuk beginnen: dwars door het binnenland, ver weg van de toeristische drukte en platgetreden paden. De route bracht me over smalle dijkjes tussen eindeloze rijstvelden, langs spiegelgladde meren vol waterlelies en exotische vogels, en over mistige bergpassen tussen de theeplantages. In Sigiriya torent de iconische Leeuwenrots boven de jungle uit, terwijl de wegen in de Knuckles Mountains verrassend goed geasfalteerd zijn. Maar het absolute hoogtepunt? Dat was de 18th Bend Road, een aaneenschakeling van achttien haarspeldbochten met een wegdek waar geen enkele Alpenpas aan kan tippen.

De Royal Enfield Classic 350, een eeuwige klassieker.

Ook voor offroad-liefhebbers biedt Sri Lanka nog échte vrijheid. Talloze uitdagende paden slingeren door het landschap, met als ultieme test de beruchte Devil’s Staircase: een steile, verraderlijke route vol losse stenen en diepe sporen. Hier is elke meter een gevecht om grip, met afgronden en watervallen als decor.

The Devil's Staircase.

In schil contrast staat het verkeer. Waar de bergwegen soms verlaten zijn, heerst op de nationale wegen pure waanzin. Bussen racen om het hardst en elk kruispunten is een slagveld zonder duidelijke regels. En - bizar genoeg - werkt het geheel toch feilloos.  Meer nog: eenmaal terug ik België moest ik juist wennen aan onze gestructureerde verkeersorde.

Een olifant op de weg? Afremmen? Niet nodig, daar scheuren we met volle snelheid rakelings langs…

Het werd een reis die draaide om meer dan alleen motorrijden. Het zijn de kleine momenten die blijven hangen: de eerste zonnestralen die het landschap doen ontwaken, een straathond die een stukje meeloopt op een verlaten bergweg, een local die je die ene verborgen route aanwijst, een olifant die in de verte staat te baden. Of dat zalige gevoel van eenvoud, terwijl ik een maaltijd nuttig in een golfplaten hutje, zonder menukaart of luxe, gezeten op een plastic stoel, hopend dat mijn maag de nacht zou overleven.

Sri Lanka is een eiland vol contrasten. Je reist van tropische stranden tot mistige bergtoppen, over stoffige zandwegen én perfect aangelegde bergpassen. Het is een eiland dat niet als een eiland aanvoelt. Overal waar je gaat ben wordt je geconfronteerd met de grootsheid van de natuur en een heksenketel vol culturen, elk met hun eigen invloeden en rijke geschiedenis. Sri Lanka is soms overweldigend, maar bovenal adembenemend mooi, met achter elke hoek met een glimlachende Sri Lankaan. Het is misschien niet de meest evidente bestemming voor motorrijders, maar wel dé plek om te ontsnappen aan de Belgische winter. En geen betere manier om die compleet andere wereld te ontdekken, dan op een motor natuurlijk.

Charly's volledige reisverhaal over Sri Lanka lees je in het Motoren & Toerisme magazine van 27 maart 2025. 

Royal Enfield Classic 350
Motor: lucht/oliegekoelde eencilinder viertakt
CI: 349 cc
Rijklaar gewicht: 195kg
Vanaf: € 5.849,00

Tekst en foto's: Charly de Kinderen

Geschreven op 19 februari 2025
© Motoren & Toerisme