Praktisch: Tips voor filefilteren

Een van de grootse voordelen van motorrijden is dat je sneller doorheen het verkeer kan rijden dan met een auto. Voor dagelijkse gebruikers is het vaak zelfs de hoofdreden om op de motor te stappen. Je kan nog steeds niet vliegen, maar je kan wel ongeveer inschatten wanneer je zal aankomen op je werk of de afspraak. In België is filefilteren wettelijk verankerd, maar er zijn wel duidelijke regels.

Je mag op alle types wegen filteren, maar enkel tussen de twee meest linkse vakken. De maximum toegelaten snelheid bedraagt 50 km/u, en je mag ook maximaal 20 km/u sneller rijden dan het verkeer rondom je. Maar zelfs in die gecontroleerde omstandigheden zijn er zaken waar je erg op moet letten. We geven een aantal tips: 

1. Wees hyperalert

Dit is de essentie. Nog meer dan anders in het zadel moet je in deze omstandigheden extreem alert zijn en alles wat rondom je gebeurt in het oog houden. Laat je niet afleiden door bijvoorbeeld een gps of smartphone in een houder. Concentreer je honderd procent op het verkeer. Kijk ook verder dan je eigen voorwiel lang is en anticipeer.

2. Kijk naar de wielen

Als je het rijden zelf al goed onder de knie hebt, is er ruimte om op andere zaken te gaan letten dan enkel de eerste auto’s voor je. Zo kan je best naar de voorwielen van de auto’s in de rij voor je kijken om te anticiperen. Het zijn altijd de wielen die eerst bewegen voor de auto zelf van richting verandert. Je kan nog een stap verder gaan en naar hoofdbewegingen of blikken van de bestuurder in de achteruitkijkspiegels kijken. Die verraden vaak al de intenties om van richting te veranderen.

3. Wees zichtbaar

Naast zelf goed kijken is het ook belangrijk dat automobilisten jou goed kunnen zien. Zeker in het donker of bij slechte weersomstandigheden is een fluohesje of gekleurde motorkledij aan te bevelen. Een helm in een opvallende kleur is ook een goed idee. Met wat meeval denken sommige automobilisten zelfs dat je een ‘zwaantje’ bent en letten ze zelf op hun tellen. Het gebruik van de noodknipperlichten is in theorie niet toegelaten, maar in de praktijk doen velen het wel en wordt het enigszins getolereerd. Het nadeel is wel dat je de knipperlichten dan niet kan gebruiken als je zelf wil in- of uitvoegen. Even met het grootlicht knipperen kan ook je aanwezigheid duidelijk maken, maar let er op automobilisten niet te veel te verblinden. Even hard gas geven komt erg dreigend en onvriendelijk over, doe dat dus niet.

4. De vorming van een file

Het gevaarlijkste moment bij filefilteren is het moment waarop de file zich begint te vormen. Het verkeer vertraagt en de spanning bouwt zich op. Veel automobilisten willen op dat moment nog van rijstrook veranderen om zich zo goed mogelijk te positioneren en ze kijken daarbij zelden rond. Sluit op dat moment gewoon nog even aan op een rijstrook en wacht tot de file stabiliseert om te gaan filteren. Dit geldt zeker bij accordeonfiles, waarbij het verkeer vaak terug op snelheid komt en weer vertraagt.

5. Op- en afritten

Dit zijn traditioneel plaatsen waar het verkeer gaat voorsorteren en een ander rijvak moet kiezen. Dat gaat vaak gepaard met gehaaste manoeuvres. Late beslissers willen dan nog snel de afrit nemen en ongeduldige bestuurders willen zo snel mogelijk naar dat meest linkse rijvak. Anticipeer en pas je eigen weggedrag aan.

6. Lege ruimte

Lege ruimtes tussen het verkeer hebben een bijzondere aantrekkingskracht op veel bestuurders. Vaak denken ze dat het in die andere file wat sneller kan gaan en duiken ze in die plaats. Let daar dus altijd op. Het veiligste is een strak aaneengesloten file waar voorsorteren eigenlijk niet kan.

7. Let op andere motorrijders

Naast auto’s, vrachtwagens en bussen zijn er natuurlijk ook nog andere motorrijders in de buurt. Let daar dus zeker ook op bij het filteren. Duik niet zonder kijken in de vrije ruimte want er kan altijd een andere motorrijder rijden. Check ook af en toe snel je achteruitkijkspiegels. Soms is een andere rijder toch net iets sneller. Geef hem dan vriendelijk de ruimte. Een duim of handgebaar zal je deel zijn. Aarzel zelf ook niet om automobilisten die duidelijk maken dat ze je gezien hebben en ruim baan maken even te bedanken. Een voetje uitsteken is dan het veiligste. Dat gebaar zal hun gedrag bestendigen en hopelijk ook andere bestuurders aanzetten om hun voorbeeld te volgen.

8. Let op voor buitenlandse automobilisten

De regels voor filefilteren verschillen van land tot land, en jammer genoeg zijn veel bestuurders niet op de hoogte van onze specifieke regels. Zo valt het op dat bijvoorbeeld in Duitsland filefilteren niet mag en al te vaak willen die automobilisten dat duidelijk maken door zeker geen extra plaats te maken. Let dus extra op en ga er niet vanuit dat iedereen onze Belgische regels kent. In Luxemburg, Oostenrijk, Zwitserland en Tsjechië mag je ook niet filefilteren. Vreemd genoeg geldt dat ook voor Frankrijk, al is er net daar een hele hoge tolerantie voor motorrijders die het toch doen. De regels zijn echter vaak aan wijzigingen onderhevig, check ze dus zeker voor je op reis gaat.  

 

Tekst: Tom Vandersande
Foto's: Maarten Van Caesbroeck

Dit artikel werd gepubliceerd in Motoren & Toerisme september 2024, een bijzonder nummer dat helemaal om woon-werkverkeer draait. Wil je meer weten of het magazine bestellen? Neem een kijkje op www.tijdschriftenwinkel.be.

Geschreven op 10 oktober 2024
© Motoren & Toerisme