Daarom namen we de Zero DSR/X alvast mee naar onze geliefde Ardennen voor een spontane weekendtrip. In de urban jungle gaan we dan weer op stap met twee zeer stijlvolle ontwerpen die de hippe stadsvogel met budget moeten aanspreken. Zo maken we een praktische staat op van de elektrische mogelijkheden.
Voor je kunt zoeven doorheen de stad of de Ardennen moet je de batterij natuurlijk volladen met elektronen. Het meest voor de hand liggend is om thuis te laden: stekker in het stopcontact en gaan. Helaas is het zo eenvoudig niet. Allereerst kan je best over een oprit of garage beschikken. Heb je die niet en woon je zoals ik in een appartement op de tweede verdieping, dan wordt het lastig. Tenzij je een verlengkabel uit het raam laat zakken, maar voor dergelijke stoten pas ik. En BMW verbiedt het zelfs om de laadkabel aan te sluiten op stekkerdozen of verlengkabels. Eigenlijk is het sowieso verboden om kabels over de stoep te leggen tot aan je motor. Dat wordt dikwijls getolereerd, maar een kabelbrug of kabelmat is wel aangeraden zodat passanten niet over de kabel struikelen. Als je toch thuis kan laden, moet je weten dat die optie met een klassiek stopcontact enkele uren in beslag kan nemen. Je laadt namelijk aan 1,3 kW/u tot ongeveer 2,6 kW/u naargelang de sterkte van je elektriciteitsnet, als dat überhaupt sterk genoeg is en je niet de hele boel platlegt met deze stroomslokop. Je kan een aangepaste laadinfrastructuur laten aanleggen om sneller te laden, maar de mogelijkheid van die voorziening moet je bekijken met je elektricien en ze vergt een investering.
De volledige versie van dit artikel lees je in het novembernummer van Motoren & Toerisme.