Primeur: FN neo-retro prototype betrapt in de Ardennen

Een aandachtige Motoren & Toerisme-lezer kon het prototype van een toekomstige FN motorfiets op de gevoelige plaat vastleggen.

 

 

Stel, je bent op een vroege lentedag wat sfeervolle foto’s van het fraaie stadscentrum van Spa aan het schieten terwijl er ineens een opmerkelijke motorfiets voorbij rijdt. Een motorfiets, die M&T-lezer Ronny Bierbuicx uit het Vlaams-Brabantse Veltkant, niet in Alle Motoren 2025 had zien staan. “Ik stond foto’s te nemen van de Notre-Dame et Saint-Remacle kerk, op de splitsing van de Rue Royale, de Rue Rogier en de Rue du Marché in Spa, toen deze opvallende zwarte neo-retromotor uit de Rue du Marché gedraaid kwam. Ik kon nog net afdrukken, maar aangezien ik een rolletje zwart-wit film in m’n toestel had – m’n hobby is het fotograferen van kerken en andere historische gebouwen – werd het een onvoorzien ‘spy shot’. “ Ik had het merk niet herkend maar, ik wist wel dat de motorfiets op de foto stond.

Het FN-prototype op heterdaad betrapt in de straten van Spa. Foto: Ronny Bierbuicx

Na de kortstondige passage van het FN-prototype, kon Ronny niet bevroeden dat hij de motorfiets snel zou weerzien. “Het wil lukken dat ik, op weg van Spa naar op weg naar m’n hotel in Saint-Hubert op m’n R 100 RT, diezelfde motorfiets zag staan. Dat was aan het Q8 tankstation in Trois-Ponts. Reden genoeg mij genoeg om daar ook te stoppen. De testrijder had z’n helm nog op en was aan het overleggen met twee andere mannen die zich in een zwarte Mercedes Vito verplaatsten, ik vermoed dat het techniekers waren. Ze gingen net binnen voor ‘un sandwich et un coca’ en toen heb ik even dichterbij kunnen kijken en zag ik de fraaie tankdop met FN-logo. Daar kon ik snel een foto van nemen, maar de twee ‘techneuten’ hadden dat ook gemerkt. Ze maakten aanstalten om op mij af te komen en toen ben ik maar snel terug vertrokken. Het was al valavond en ik had geen zin in een confrontatie.

Nog volgens M&T-lezer Ronny, gaat het om een fraai afgewerkte vintage ogende, toermachine aangedreven door een paralleltwin van Chinese makelij. Hij schat dat de cilinderinhoud van de toekomstige FN ergens tussen de 650 en 800cc moet liggen. “Of zo klonk het toch.” De topcase zou volgens Bierbuicx eerder dienen om calibratietoestellen te herbergen en dus puur voor camouflage op de FN staan “En, oh ja”, zegt Ronny, "Er hing ook een geur van vis rondom die motorfiets! Maar dat kan ook met de nabijheid van de Amblève te maken hebben.”

Of we de productieversie van de FN snel te zien gaan krijgen, is niet duidelijk. Bij de gelijknamige wapenfabriek in Herstal gebaarde men alleszins van kromme haas. Het hoe en waarom van dit mysterieuze project blijft dus voorlopig ‘Top Secret’, al kon M&T dankzij de hulp van lezer Ronny Bierbuicx toch een tipje van de sluier oplichten.

 

Tekst: BJ

Foto’s: Ronny Bierbuicx

Geschreven op 1 april 2025
© Motoren & Toerisme