Met een cilinderinhoud van maar liefst 1.802 cc is het meteen de grootste boxermotor die ze bij BMW ooit hebben geproduceerd. De koppelcurve-cijfers zijn ‘in your face’ en doen je watertanden: 158 Nm is al beschikbaar bij 3.000 opm en tussen 2.000 opm en 4.000 opm is er minstens 150 Nm aanwezig om je vooruit te stuwen. De pk-waardes zijn minder spectaculair met 91 pk vanaf 4.750 opm, maar bij dit blok draait het letterlijk en figuurlijk om de koppelwaarde, die een unieke beleving op de weg geeft.
Inspiratie uit het verleden
De gelijkenissen met de BMW R 5 zijn frappant. Hoewel 84 innovatieve jaren deze twee modellen scheiden, zijn er veel typerende elementen van de R 5 te ontdekken in de R 18. Niet verwonderlijk, vermits de R 5 zijn tijd ver vooruit was met baanbrekende technologie die wij nu als vanzelfsprekend beschouwen. Zo was het de R 5 die de wereld liet kennismaken met de telescopische voorvork en een dubbel wiegframe.