Recreatief motorrijden vanaf 4 mei misschien mogelijk

Het zijn verwarrende tijden, en onze overheden slagen er niet in veel duidelijkheid te scheppen. De enige zekerheid is blijkbaar dat er geen zekerheid is, en dat geldt ook voor het motorrijden. Over motorrijden wordt in de exitplannen van de regering niet expliciet gesproken, maar Vlaams minister-president Jan Jambon heeft zaterdagavond in het VTM Nieuws gezegd dat recreatief motorrijden vanaf 4 mei kan, al blijft onduidelijk hoe ver en naar waar.

Letterlijk zij hij dit: “Heel duidelijk. Buitensporten zijn meer toegelaten wanneer je de fysieke afstand kan bewaren. Daarom zal recreatief motorrijden kunnen. Maar laten we wel wezen. Niet met twee op de motor en niet met de sidecar, en niet te ver ...” Hoe we dat laatste moeten interpreteren, en vooral hoe de politie dat zal doen blijft koffiedik kijken. Niet essentiële verplaatsingen blijven immers verboden.

Het probleem is echter dat er voor die uitspraak tot op heden weinig tot geen wettelijke grond is. Het is ook onduidelijk in hoeverre Jan Jambon over die materie bevoegd is. Eigenlijk niet. Want de bevoegdheid daarover ligt bij de veiligheidsraad en de federale volmachtenregering. Dat wordt ook bevestigd door Stijn Vancuyck, de adviseur tweewielers van FEBIAC. Het is dus wachten op het ministeriële besluit dat vandaag of morgen gepubliceerd zou worden met een gedetailleerde beschrijving van wat kan en niet kan. We koesteren dus hoop en roepen hierbij nadrukkelijk op om motorrijden inderdaad toe te laten en dat ook wettelijk te borgen. Maar nu victorie kraaien zoals sommige media doen lijkt ons voorbarig.

Spoeddiensten beschikbaar

We hebben een aantal weken geleden zelf opgeroepen om niet te rijden, gebaseerd op het argument dat we de spoeddiensten geen extra werk zouden willen geven door de traditionele piek in motorongevallen tijdens de lenteweekends. Dat argument is nu echter grotendeels weggevallen omdat de ziekenhuizen de druk al maar beter aankunnen. Daarom willen we dus vragen aan de overheid om expliciet motorrijden toe te laten, naast golven, tennis, vissen en andere buitensporten. Ik wil niet meegaan in de zinloze discussie of motorrijden al dan niet sport is, maar het is zeker een vorm van ontspanning voor honderdduizenden Belgen. En dat maakt het gerechtvaardigd om ze toe te laten gezien de onbestaande kans op overdracht van het virus tijdens het rijden. Je kan door de beschermingsmiddelen die we dragen zelfs argumenteren dat het heel wat veiliger is dan een potje tennis of een rit met z’n drieën op de koersfiets.

Wees voorzichtig

Als we inderdaad binnenkort terug de baan op mogen, wil ik wel aan alle rijders vragen om dat voorzichtig en redelijk te doen. Ik weet als ervaren rijder dat je zelfs na een paar weken niet in het zadel even terug moet wennen. Je reflexen en automatismen zijn een beetje afgevlakt. Dat geldt dus zeker als je meerdere maanden niet hebt gereden. Wees voorzichtig en kijk uit. Er zijn veel meer zwakke weggebruikers onderweg dan voordien en die zijn ook wat roekelozer geworden omdat er zo weinig verkeer was de voorbije weken. Ook automobilisten kijken wat minder uit, eveneens omdat het rustiger was en ze bijvoorbeeld weinig of geen motorrijders tegenkwamen. De situatie op de weg is dus anders. Let daar op!

Laat ons rijden

En tot slot. De dealers waren de voorbije weken gesloten en zullen dat tot 11 mei ook nog zijn. Bandenwissels mogen waarschijnlijk wel vanaf 4 mei, dus wacht niet en maak alvast een afspraak indien je nieuw rubber nodig hebt. Het zal aanlokkelijk zijn om toch met versleten banden de baan op te gaan, maar probeer dat te vermijden. Controleer in ieder geval op z’n minst je bandenspanning en oliepeil als het toch kribbelt. Tracht dus in ieder geval je motor technisch in orde te hebben voor je rijdt. Het zou zonde zijn om met z’n allen in ons kot te blijven om mensen gezond te houden en dan collega-motorrijders in ziekenhuizen te zien belanden omdat hun motorfiets niet geschikt is om te rijden. Let dus op en hou het veilig, als we inderdaad binnenkort terug de baan op mogen. Iets waar wij natuurlijk met hartstocht voor willen pleiten!  

 

Tom Vander Sande

Onderhoud
Geschreven op 27 april 2020
© Motoren & Toerisme