Kampeer- en kookgerei, voedsel en water, kledij voor diverse weersomstandigheden, fotomateriaal, beugelslot, een greep gereedschap, EHBO — alles moest mee. Toegegeven, de drie boeken en wegenkaarten waren er misschien wat over.
Dit werd de constructie: tanktas en tankzijtassen, waterdichte rol en tent bovenop, en middenin mijn eigen creatie, twee waterdichte Ortlieb-fietstassen, links en rechts steunend op de duosteunen, onder het zadel vastgegespt, mousse overal tussen. Twee rollen links en rechts aan een bagagerek blijven idealer qua gewichtsverdeling maar de set-up werkte perfect en een passagier had ik dit keer niet.
De tendens om steeds lichtere motoren te gebruiken voor verre reizen is duidelijk ingezet. De ‘kleine’ Adventure weegt 158 kg leeg. Bagage an sich beslaat algauw 20-30 kg; voeg daar nog eens benzine, het rek en de koffers of rollen zelf bij en de optelsom gaat vlot over de 200 kg. Rijdend speelt gewicht geen grote rol, maar deze nieuwsgierige reiziger wil geen lonkende brokkelpaadjes ontzien door het logge paard. Met dankbare gretigheid nam ik dus de ‘kleine’ KTM voor een tijdje over.
De volledige versie van deze reistest lees je in M&T 5-2020 die vanaf donderdag 24 september in de winkel ligt.