Reistip: Waarom je een Crit’Air-vignet moet kopen als je naar Frankrijk wil reizen

Van plan om dit jaar in of door Frankrijk te reizen op je motor? Lees dan eerst dit.

Sinds 1 januari dit jaar telt Frankrijk 25 lage-emissiezones. De metropool Groot-Parijs is daarvan de grootste en belangrijkste. De overige zones vind je hier. Voor alle zones geldt dat je er alleen binnen mag met een Crit’Air-vignet. Dat vignet kan je online kopen en moet je dan aan de voorkant (windscherm) van je motorfiets kleven. Afhankelijk van het bouwjaar van je motorfiets wordt hij als klasse 1 (Euro 4 en 5(+)), klasse 2 (Euro3), klasse 3 (Euro 2) of klasse 4 (motorfietsen en scooters zonder normen die gebouwd zijn tussen juni 2000 en juni 2004).

Met deze officiële calculator van de Franse overheid bereken je zelf tot welke Crit'Air-klasse jouw motorfiets behoort: www.certificat-air.gouv.fr

Dateert je motorfiets van voor juni 2000, dan komt hij niet in aanmerking voor een Crit’Air-klassificatie en kom je er de Zones à faible Emission (ZEF) niet mee in, tenminste tussen 8u ’s ochtends en 20u ’s avonds.  Wie in één van de vijfentwintig Franse LEZ’s geen Crit’Air-vignet op z’n motorfiets heeft kleven, riskeert een boete van € 68.

De toegankelijkheid van de LEZ verschilt van stad tot stad, maar voor Groot-Parijs, Lyon, Grenoble en Montpellier geldt dat je er alleen met een voertuig met Crit’Air 1 of Crit’Air 2-vignet in mag.

Een overzicht van 25 Franse ZEF’s en hun specifieke restricties vind je hier:

Via deze link lees je hoe je het juiste Crit'Air-vignet voor jouw motorfiets bestelt:

www.france.fr/nl/

 

Tekst: BJ

Illustraties: Crit'Air via france.fr

Geschreven op 5 maart 2025
© Motoren & Toerisme