Even een stukje geschiedenis. De scrambler – of beter: het scramblertype – dateert al van bijna driekwart eeuw geleden. Ontstaan in Engeland, is het de voorloper van de huidige cross- en enduromotoren. In de jaren ‘50 en ‘60 werden de scramblers af fabriek geleverd en bleven de aanpassingen aan de bestaande straatversies beperkt tot noppenbanden, iets gewijzigde vering en verhoogde uitlaten. De scramblers van tegenwoordig worden amper nog offroad gebruikt, het zijn eerder gewone straatmotoren met een retro scramblerlook.
De scrambler verwierf wereldfaam door de film ‘The Great Escape’, waarin Steve McQueen met een tot scrambler omgebouwde Triumph Bonneville wat stunten uithaalt. Nog meer reclame kreeg de scrambler dankzij de serie ‘Happy Days’, waarin het karakter ‘Fonzie’ rondrijdt op onder andere een Triumph scrambler uit 1949.
Geen reismotoren
Voor onze vergelijkingstest kozen we vier middenklasse scramblers: de Yamaha XSR700, de Moto Morini Seiemmezzo 6.5 SCR, de Benelli Leoncino en de CFMoto 700-CLX Adventure. Alle vier hebben ze een enorm hoog fungehalte. De eenvoud van hun design moet de rijder overtuigen dat geen enkel terrein onoverkomelijk is. De arena waarin ze het tegen elkaar moesten opnemen was niet de minste: bochtige wegen met bulten en oneffenheden, hoogteverschillen en nog veel meer uitdagingen. En dat alles bij wisselende weersomstandigheden, van zonnig zomers tot regenachtig en winderig, kortom typisch Engels weer. Je ziet, we hebben er alles aan gedaan om er een zo compleet mogelijke test van te maken.