Reisvergelijkingstest: XL750 Transalp vs. V-Strom 800DE vs. 890 Adventure vs. 800MT Touring

Twee Japanse grootheden pakken dit jaar uit met erg vergelijkbare nakeds en allroads in de middenklasse, twee felbevochten segmenten. We trokken met die hoogpoters in het gezelschap van nog twee uitdagers 4.000 kilometer door de Alpen tot in Slovenië. Een transalp als het ware, al laten we die semantische thuismatch voor Honda ons oordeel niet beïnvloeden.

 

Tekst: Tom Vander Sande

Foto’s: Bob Van Mol

In de schaduw van de echt grote jongens is het segment van de middenklasse allroads al een tijdje aan een opgang bezig. Dat is in deze wat onzekere tijden ook niet verwonderlijk. Voor heel wat minder centen krijg je toch een volwaardige reismachine, die eigenlijk beter is aangepast aan ons huidige verkeer met overal digitale waakhonden op de loer. Technische snufjes van de topmodellen druppelen ook versneld door, en het niet onaardige vermogen dat de producenten uit hun twins persen, maakt de term ‘middenklasse’ misschien wat discutabel. Net als een VW Golfje nu niet meer te vergelijken is met het origineel, kan je dat van de Transalp of V-Strom ook wel zeggen. Gelukkig blijven de prijsstijgingen relatief binnen de perken in tweewielerland. Als uitdagers voor ons duo hadden we in de eerste plaats aan de KTM 790 Adventure gedacht, maar die was helaas nog niet beschikbaar. Ook de Tiger Triumph 850 konden we niet bemachtigen. De CFMoto 800MT Touring past echter ook perfect in dat rijtje en is een boeiende nieuwkomer. En omdat we toch in Oostenrijk passeerden, kozen we dan maar voor de 890 Adventure, die op alle gebieden wat meer steroïden heeft, maar die we ook als dusdanig zullen inschalen. KTM had begin juni dus nog geen 790 Adventure beschikbaar, maar ook de V-Strom en Transalp kwamen maar net op tijd van de boot gerold. Het is een bewijs dat leveringsproblemen nog niet helemaal achter de rug zijn. Het meest directe gevolg was dat de Transalp nauwelijks 300 kilometer op de teller had staan, en koffers voor beide Japanners nog niet waren toegekomen. Maar niets waar een goede roltas geen afdoende antwoord op biedt.

Spartaans

De Alpen liggen helaas nog steeds niet naast de deur, en dat geeft ons de mogelijkheid om zowel heen als terug wat snelwegkilometers te vreten. Daarbij valt op dat deze jongen geen groottoeristen zijn, maar dat een enkeltje Zwarte Woud prima verteerbaar is. De KTM blijkt verrassend de meest compacte en sportieve te zijn als op het op zithouding aankomt, maar los van de typische good vibes zit je zonder al te veel turbulenties achter het niet instelbare scherm. De V-Strom situeert zich aan de andere kant van de schaal, met een zeer ruime zit, breed stuur en grote kuip en scherm. Dat scherm kan je met tools in drie standen instellen, en dat kan helpen om de turbulenties te bestrijden in functie van je helm en lichaamsbouw. Hij manifesteert als enige wel wat hoogfrequente trillingen in stuur en voetsteuntjes. De 800MT heeft een beduidend lager en zachter zadel, waardoor je meer in de motorfiets zit, maar dat is wel knus, zeker als je weet dat dat zadel standaard ook verwarmd is. Het scherm is traploos en zelfs al rijdend instelbaar. De Transalp is op papier het meest spartaans, met een harder, smal zadel en een klein, niet-instelbaar windscherm. Toch biedt de combinatie verrassend veel comfort en ruimte. Je zit voller in de wind, maar er zijn geen turbulenties, en het blok is haast trillingsvrij. Waarschijnlijk zal je in een stortbui natter worden dan op de concurrenten, maar dat hebben we niet wetenschappelijk vast kunnen stellen. Als je het totale pakket bekijkt, is de CFMoto het beste uitgerust en comfort-georiënteerd, maar het motorkarakter durft roet in het eten gooien.

De volledige versie van dit artikel lees je in de nieuwe Motoren & Toerisme die vanaf 13 juli in de winkel ligt. 

Koop het julinummer in onze tijdschriftenwinkel

Geschreven op 11 juli 2023
© Motoren & Toerisme