Spartaans
De Alpen liggen helaas nog steeds niet naast de deur, en dat geeft ons de mogelijkheid om zowel heen als terug wat snelwegkilometers te vreten. Daarbij valt op dat deze jongen geen groottoeristen zijn, maar dat een enkeltje Zwarte Woud prima verteerbaar is. De KTM blijkt verrassend de meest compacte en sportieve te zijn als op het op zithouding aankomt, maar los van de typische good vibes zit je zonder al te veel turbulenties achter het niet instelbare scherm. De V-Strom situeert zich aan de andere kant van de schaal, met een zeer ruime zit, breed stuur en grote kuip en scherm. Dat scherm kan je met tools in drie standen instellen, en dat kan helpen om de turbulenties te bestrijden in functie van je helm en lichaamsbouw. Hij manifesteert als enige wel wat hoogfrequente trillingen in stuur en voetsteuntjes. De 800MT heeft een beduidend lager en zachter zadel, waardoor je meer in de motorfiets zit, maar dat is wel knus, zeker als je weet dat dat zadel standaard ook verwarmd is. Het scherm is traploos en zelfs al rijdend instelbaar. De Transalp is op papier het meest spartaans, met een harder, smal zadel en een klein, niet-instelbaar windscherm. Toch biedt de combinatie verrassend veel comfort en ruimte. Je zit voller in de wind, maar er zijn geen turbulenties, en het blok is haast trillingsvrij. Waarschijnlijk zal je in een stortbui natter worden dan op de concurrenten, maar dat hebben we niet wetenschappelijk vast kunnen stellen. Als je het totale pakket bekijkt, is de CFMoto het beste uitgerust en comfort-georiënteerd, maar het motorkarakter durft roet in het eten gooien.