Reportage: De geelgroene motorbrigade van het Ambuce Rescue Team

Verscholen in een industriepark in Wijnegem, aan de rand van Antwerpen, bevindt zich het Ambuce Rescue Team, of kortweg ART*. Deze ambulancefirma is gespecialiseerd in ziekenvervoer, preventieve hulpverlening en repatriëring over heel het Belgische grondgebied. Het bedrijf beschikt sinds enige tijd ook over een dienst op twee gemotoriseerde wielen. Niet om patiënten door de file te loodsen, dat zou onverantwoord zijn. Maar wel om bijvoorbeeld medische stalen snel en veilig van labo naar ziekenhuis te vervoeren. Hoog tijd om eens op de koffie te gaan en kennis te maken met deze geelgroene motorbende.

Tekst & foto’s: Bob Van Mol

We worden hartelijk ontvangen door medewerker Jesse Delien, bezieler van de ART*-motorbrigade. Ambuce is sinds 1975 actief als ambulancedienst en in België de grootste private dienst in de sector, vertelt Jesse ons. Hij heeft een zwak voor zowel zijn werk op de ziekenwagen als voor motorrijden en koesterde de droom om deze twee passies te combineren. “Ik zeurde al zeven jaar bij m’n baas om een motorfiets in te zetten ter ondersteuning van onze diensten. Het idee komt van de Blood Bikes in het Verenigd Koninkrijk, een organisatie die nauw samenwerkt met de hulpdiensten en een werking runt met allemaal vrijwilligers.”  Door de almaar toenemende verkeersdrukte in en rond onze steden, ging Jesses overste uiteindelijk overstag.

 

Vijfjarenplan

Het eerste wat hen te doen stond, was een motor zoeken die én geschikt was én niet te duur. De speurtocht leidde naar een Nederlandse voormalige politiemotor uit 2010, die in Luxemburg verkocht werd door een particulier voor de ronde som van 3.500 euro. Tassen om in de smalle koffers op de BMW 1200RT te passen, werden op maat gemaakt in het VK en er werd een Temperature Tracking-systeem aangekocht om de temperatuur van stalen te allen tijde te kunnen monitoren tijdens het transport. De motor kreeg een aangepaste Battenburg-striping aangemeten en de contracten voor transport werden besproken. Doordat de aanpassingen en de besprekingen langer duurden dan gepland, stond de BMW een negental maanden te wachten op dienst. Toen dan eindelijk de tijd rijp was voor actie, doken er allerlei problemen op in de elektronica van de motor. De zoektocht naar en de herstelling van deze euvels kostten een lieve duit en het kostenplaatje voor dit proefproject ging uiteindelijk ver boven het voorziene budget.

 

 

De volledige versie van deze reportage lees je in het juninummer van Motoren & Toerisme. 

Het juninummer van Motoren & Toerisme ligt vanaf donderdag 1 juni in de winkel of in je brievenbus.

 

Geschreven op 30 mei 2023
© Motoren & Toerisme