Reportage: de toekomst van MV Agusta

Op 3 november vorig jaar werd bekend dat PIERER Mobility (PM), de privéholding van KTM's CEO Stefan Pierer, een belang zou verwerven van 25,1% in MV Agusta, sinds 2019 volledig in handen van de Russische investeerder Timur Sardarov en zijn familie. Dat cijfer achter de komma is heel belangrijk, want onder de Europese wetgeving betekent het dat PM recht heeft op een zetel in het bestuur van MV (het heeft er zelfs twee genomen) en dat Sardarov geen meerderheidsbelang in het bedrijf kan verkopen zonder toestemming van Pierer.

Tekst: Alan Cathcart/TVdS

Foto’s: MV Agusta/MarcoCampelli

De MV Agusta-fabriek ligt aan het schitterende Lago di Varese.

Tijdens de eerste bestuursvergadering van het nieuw samengestelde bestuur op 15 november werd een kapitaalverhoging van 30 miljoen euro overeengekomen, in feite het bedrag dat Pierer had betaald om zijn nieuwe minderheidsbelang in het bedrijf te verwerven.

Maar zoals altijd zat het venijn in de details. In de verklaring waarin deze overname werd aangekondigd, staat: "In het kader van dit strategische partnerschap tussen de twee Europese motorfietsfabrikanten zal KTM AG, een bedrijf van PIERER Mobility, MV Agusta ondersteuning bieden op het gebied van de toeleveringsketen en de inkoop overnemen. Bovendien zal MV Agusta in het kader van deze samenwerking haar productgamma gedeeltelijk verdelen via het wereldwijde distributienetwerk van PIERER Mobility."

Dit betekent in de eerste plaats dat KTM, Europa's grootste motorfietsfabrikant, de verantwoordelijkheid op zich heeft genomen voor de inkoop van alle onderdelen die nodig zijn voor de productie van de toekomstige modellen van MV Agusta, waarvan er in 2022 slechts 6.000 exemplaren werden gebouwd en verkocht.

 

 

Lees de volledige versie van dit verhaal in de nieuwe Motoren & Toerisme die vanaf 13 juli in de winkel ligt.

 

Motoren & Toerisme juli 2023

Geschreven op 10 juli 2023
© Motoren & Toerisme