Reportage: Heeft de tweetakt toekomst?

Bij veel motorrijders gaat het hart sneller kloppen als ze een tweetaktmotor langs horen komen. Een steeds zeldzamer fenomeen, want de conventionele tweetaktmotor zit samen met de dieselmotor op het strafbankje. En dan opeens laat de Formule 1 bij monde van Pat Symonds weten dat er in de toekomst wellicht met tweetakten op synfuels zal worden gereden. Is dat een waanidee, of zit er een visie achter?

Tekst: Peter Aansorgh

Dieselhaat en tweetakthaat. Het zijn emoties die in de weg staan van verstandige, op feiten en intelligentie gebaseerde beslissingen en wetgeving. Wie eraan lijdt, lijkt vooral niet te snappen dat de technologie voortschrijdt. Neem de dieselmotor. Op zich is het goed dat diesels geen roet uitstoten. Om die reden is het gebruik van een roetfilter verplicht gesteld. Maar als een fabrikant een andere manier vindt om de diesel schoon te maken, dan mag hij die technologie niet toepassen; alleen roetfilters zijn hiervoor toegestaan. Met dergelijke regelgeving blokkeer je ontwikkelingen. Je moet geen technologie voorschrijven of verbieden, je moet het resultaat van die technologie verplichten. Hoe een fabrikant aan het resultaat komt, zou niet moeten uitmaken. Steden weren diesels en politici voeren er een heksenjacht tegen. Waarom? Omdat de zelfontbrander dertig jaar geleden erg vervuilend was. Inmiddels is een moderne Euro 6-dieselmotor schoner dan een Euro 6-benzinemotor en produceert hij minder CO2. De politiek zou de aankoop van Euro 6-diesels dus moeten stimuleren, maar ze doen het tegenovergestelde, gebaseerd op emoties en verouderde feiten.

Viertakt

De tweetaktmotor lijkt hetzelfde lot te ondergaan als de diesel. Steeds meer politici willen hem verbieden. De redenen daarvoor lijken logisch, maar wederom wil men een bepaalde technologie verbieden zonder er rekening mee te houden dat die technologie voortschrijdt. Nu is het wel zo dat die ontwikkeling bij tweetakten op heden niet snel genoeg gaat; de emissies van schadelijke gassen en partikels zijn bij conventionele tweetakten veel hoger dan bij viertakten. Dat heeft te maken met het werkingsprincipe, dat sterk verschilt van een viertakt. De viertakt kent vier slagen: in de inlaatslag gaat de inlaatklep boven in de kop open. Dan gaat de zuiger naar beneden, waardoor hij mengsel aanzuigt. Vervolgens gaat de inlaatklep dicht en volgt de compressieslag, waarna een vonk op het bovenste dode punt de verbrandings- of arbeidsslag inluidt. Heeft het hete verbrandingsgas de zuiger naar onderen geduwd, dan gaat de uitlaatklep open en duwt de zuiger op weg naar boven de uitlaatgassen de uitlaat in. Op het bovenste dode punt gaat de uitlaatklep dicht en begint het proces van voor af aan.

 

De volledige versie van deze reportage lees je in Motoren & Toerisme 3-2020 die vanaf 28 mei in de winkel ligt.

 

Geschreven op 25 mei 2020
© Motoren & Toerisme