Bij veel motorrijders gaat het hart sneller kloppen als ze een tweetaktmotor langs horen komen. Een steeds zeldzamer fenomeen, want de conventionele tweetaktmotor zit samen met de dieselmotor op het strafbankje. En dan opeens laat de Formule 1 bij monde van Pat Symonds weten dat er in de toekomst wellicht met tweetakten op synfuels zal worden gereden. Is dat een waanidee, of zit er een visie achter?
Tekst: Peter Aansorgh
Dieselhaat en tweetakthaat. Het zijn emoties die in de weg staan van verstandige, op feiten en intelligentie gebaseerde beslissingen en wetgeving. Wie eraan lijdt, lijkt vooral niet te snappen dat de technologie voortschrijdt. Neem de dieselmotor. Op zich is het goed dat diesels geen roet uitstoten. Om die reden is het gebruik van een roetfilter verplicht gesteld. Maar als een fabrikant een andere manier vindt om de diesel schoon te maken, dan mag hij die technologie niet toepassen; alleen roetfilters zijn hiervoor toegestaan. Met dergelijke regelgeving blokkeer je ontwikkelingen. Je moet geen technologie voorschrijven of verbieden, je moet het resultaat van die technologie verplichten. Hoe een fabrikant aan het resultaat komt, zou niet moeten uitmaken. Steden weren diesels en politici voeren er een heksenjacht tegen. Waarom? Omdat de zelfontbrander dertig jaar geleden erg vervuilend was. Inmiddels is een moderne Euro 6-dieselmotor schoner dan een Euro 6-benzinemotor en produceert hij minder CO2. De politiek zou de aankoop van Euro 6-diesels dus moeten stimuleren, maar ze doen het tegenovergestelde, gebaseerd op emoties en verouderde feiten.