Wie vroeger tijdens de les aardrijkskunde opgelet heeft, weet dat de Oeral een gebergte is in Rusland dat de grens tussen Europa en Azië markeert. Het is met 1.894 meter niet het hoogste, maar wel het langste gebergte van Europa, omdat het zich over 2.500 kilometer uitstrekt. In de motorwereld is Ural evenzeer een iconische naam, die na een mindere periode meesurft op de aanhoudende vintage-golf. Wij ondervonden dat er heel wat fans rondlopen.
Tekst: Tom Vander Sande
Foto’s: Bob Van Mol
Ural is de enige Russische producent van motorfietsen en z’n geschiedenis is even bewogen als die van het thuisland. Er zijn verschillende verhalen over het ontstaan van het merk, maar het komt erop neer dat Sovjetingenieurs aan de vooravond van WO II een betrouwbaar en polyvalent vervoermiddel zochten om te gebruiken in de mobiele oorlogvoering tegen de Duitsers. Ze kopieerden daarvoor de succesvolle BMW R71, die ze (naargelang de bron) via Zweden binnensmokkelden of van de Duitsers zelf hadden gekregen onder het Molotov-Ribbentroppact, een schijnovereenkomst die tijdelijk de vriendschap tussen de twee landen moest hoog houden. De Sovjetkloon werd M72 gedoopt en in een fabriek in Moskou begon men in recordtempo machines te bouwen. Toen de Duitsers na de inval in 1941 razendsnel oprukten naar de hoofdstad, werd de productie verhuisd naar Irbit, een belangrijk handelscentrum in de Oeral waar er een overvloed aan grondstoffen voorhanden was.