Ver gezocht
Als je dan toch nog nood hebt aan argumenten zal je zeker geïnteresseerd zijn in de verbruikscijfers. We wisselden een hoop snelwegkilometers af met een paar klim- en daalpartijen en kwamen uit op een gemiddeld benzineverbruik van 5.4 liter/100 kilometer. Als je de Deauville als een bezadigd huisvader door het verkeer loodst kan je die waarde terugdringen tot 5.1 liter. Ga je als een Italiaanse scootergek aan het gas draaien dan kom je moeilijk hoger dan 6.1 liter. Met een tankinhoud van 19 liter ben je dus in alle omstandigheden verzekerd van een actieradius van minstens 300 kilometer. Wij reden een paar keer verder met het lichtlopend benzinekraantje op ‘R’ e kregen het na 40 kilometer lichtjes benauwd omdat er nog steeds geen tankplaats in zicht kwam en we geen flauw benul hadden van het aantal liters dat voorbehouden was voor die reservestand. Dan maar even een dorpje opgezocht, om tot de vaststelling te komen dat er nog ruim anderhalve liter in de tank zat.
Vertrouwen
Nog zo’n argument dat doorslaggevend zou kunnen zijn betreft het veerkarakter van de Deauville. We reden met de twee zijkoffers lekker volgepropt en hadden ook nog eens een roltas achterop gebonden (makkelijk, met die zadelhaakjes en de handvatten voor de duo). Zelfs in die toestand vonden we de motor nog iets te hard reageren achteraan, dus raadpleegden we even de handleiding en het boordgereedschap om de veervoorspanning wat bij te stellen. We waren maar wat verrast toen bleke dat die gewoon met een handige draaiknop achter het linker zijpaneel kan bijgesteld worden zonder dat je daarvoor met L-sleutels en een natte vinger aan de slag moet. Je voelt duidelijk de ‘clicks’, en je kan naar believen experimenteren tot je de voor jou idealer afstelling hebt gevonden. Vooraan biedt de 41 mm-vork een goed compromis tussen comfort en zekerheid, met de nadruk op dat laatste, waardoor ze op gehavende wegen wat streng kan overkomen. Op kronkelbaantjes kom je terecht onder de indruk van het levendige karakter van het rijwielgedeelte. Met een minimum aan kracht laat de droog 223 kg wegende Deauville zich in de scherpste bochtjes leggen, en na verloop van tijd ga je met veel vertrouwen sportief diep.
Hup!
Echt hoge snelheden zijn nochtans niet aan deze Honda besteed. Alles wat sneller is dan 150 km/u zorgt zoals gezegd voor een surplus aan trillingen en ook de spoorvastheid gaat er niet op vooruit. De kuip wordt op dat ogenblik voelbaar meer vatbaar voor zijwind en ook met de wind pal op kop gaat de motor minder zeker rechtdoor. Dat is een rechtstreeks gevolg van de rijwielmaten die men de Deauville heeft meegegeven en die beoordelen het vlotjes draaien en kronkelen eerder dan het TGV-achtige rechtdoor naar je bestemming flitsen. Daarvoor moet je bij de Pan European zijn. Wie voor de Deauville kiest doet dat omdat hij zich niet zo nodig aan Duitse Autobahn-snelheden wil verplaatsen maar wel tuk is op een hartig potje reizen langs secundaire wegen. Maar vooral als de vakantieperiode voorbij is zal hij met de Deauville een stukken bruikbaarder rijwiel op stal hebben dat zowel in de weke als tijdens het weekend prima inzetbaar blijft. Voor 299.000 BEF rijd je de toonzaal uit met een motorfiets waarvan je je afvraagt waarom die al niet veel eerder werd bedacht. Je mag er de motorencyclopedie van de laatste twintig jaar op naslaan, maar op een BMW R 80 RT na is er geen enkele motorfiets die in de buurt komt van de versatiliteit die deze Deauville tentoonspreidt. Van zo’n conclusies kan je als eigenaar alleen maar vrolijker worden, dunkt ons. Dus hup met de beentjes, en rijden maar.