Tekst: Bart Jacobs
Foto's: Guy Thonus/www.bikesnplanes.be
Dertig jaar geleden, in 1989, stond de Belgische racerij aan de vooravond van een heuse hausse. De verkoop van sportieve motorfietsen zat wereldwijd – en dus ook in België – in de lift. Daarnaast bleek uit de toeschouwersaantallen van 1988, die de Belgische Motorrijdersbond destijds nog uitgebreid analyseerde, dat de proeven van het BK Snelheid meer volk trokken dan de gemiddelde (BMB) motorcrosswedstrijd. In 1988 waren er een flink aantal crosswedstrijden van de BMB weggevallen, wat de kalender behoorlijk had gereduceerd en waardoor een uitstroom van subtoppers naar de amateurfederaties was begonnen.
Promo-klassen
Na het seizoen 1988 had de werkgroep ‘Snelheid’ van de Belgische Motorrijdersbond samengezeten met vertegenwoordigers van FEBIAC. De bedoeling van die ontmoeting was de importeurs inspraak te geven in toekomstige beslissingen en technische reglementen. In het verleden had de BMB dat weleens vaker op eigen houtje gedaan, wat telkens veel kritiek van de importeurs had uitgelokt. Het belangrijkste resultaat dat uit die vergaderingen voortvloeide was de creatie van twee promokampioenschappen: één voor tweetakten en een voor viertaktmachines. We hebben het dan uiteraard over straatmotoren, die je destijds bij elke dealer kon kopen.