Met 29 of meer andere jonge wolven aan de start staan en dat op aan elkaar gewaagde 250 cc tweetakt straatmotoren. Het bleek in de jaren ’90 en vroege jaren 2000 een verplicht overgangsritueel voor menig ambitieuze wegracer. De formule zorgde, onder gelijk welke noemer voor spektakel. Bovendien deden de merken als Aprilia en Kawasaki en hun partners, tuk op het sportieve imago dat in deze klasse op je motorfiets en accessoires afstraalde, met plezier hun duit in het zakje.
Tekst: BJ
Foto's: www.bikesnplanes.be/Guy Thonus, archief MotorWeek en TheCouchRacer archives
Knokken om hogerop te komen
Aan het begin van de jaren ’90 zit het BK Snelheid flink in de lift. De Belgische Motorrijdersbond roept vanaf 1990 de Promo 125 en Promo 250 in het leven. Dit zijn beide tweetakt-klassen voor rijders met een Junior-licentie. In die dagen bestaan er nog drie soorten wegracelicenties in België te weten: Junior, Nationaal en Inter(nationaal). Deze laatste heb je nodig wil je buitenlandse wedstrijden rijden of als je je richting EK of GP’s wil oriënteren. Die laatste ambitie wordt vanaf 1992, met de komst van Dorna als promotor van het WK Wegrace (GP’s) voor Belgische rijders meer en meer een utopie.