Dit weekend doet het WorldSBK Donington Park aan. Voor het wereldkampioenschap in de Superbike-klasse is dit een regelrechte klassieker, want het was immers op dat circuit in de East Midlands dat in 1988 de allereerste meeting van de gloednieuwe klasse werd verreden.
Tekst: BJ
Introfoto: YouTube.com/Duke Video
Foto: Ducati Media House, YouTube.com/Duke Video stills, Honda News
Eerst even een stukje verder in de tijd want de benaming Superbike was ook reeds in 1988 al goed ingeburgerd in de motorsportwereld. De klasse ontstond in de jaren ’70 in de Verenigde Staten en moest dikke, voornamelijk viercilinder, wegmotoren herbergen. Dat leverde spectaculaire races op met vooral Japanse nakeds. De titulatuur ‘Superbike’ werd daarna al spoedig overgenomen in andere Engelstalige landen waaronder Australië, Nieuw-Zeeland en Zuid-Afrika. Maar niet overal werd er volgens dezelfde technische reglementen geraced.
Het was de Amerikaan Steve McLaughlin die een globaal reglement voor de klasse uitdokterde dat in zowat alle race-landen wereldwijd geïntroduceerd werd. Het technisch reglement was zo geschreven dat er plaats was voor zowel twee- als viercilinder. Om de voor de hand liggende handicaps van de eerste motorconfiguratie toch wat uit te vlakken kregen ze een hogere cilinderinhoud toegekend én mochten ze ook lichter wegen. En dat klonk Ducati als (V-twin-)muziek in de oren. De Italianen hadden niet de financiële slagkracht om in de GP’s aan de start te gaan en bovendien was Cagiva – het toenmalige ‘moederhuis’ van Ducati – al in de prestigieuze 500 cc GP’s aanwezig. Bovendien maakte Ducati ook geen tweetakten en associeerde het zich liever met een viertakt-kampioenschap.