In deze Coronatijden duik je al eens makkelijker de archieven in. Bij een rondje grasduinen in oude MotorWeek2’s viel m’n oog op wedstrijdverslagen van klimkoersen. Destijds, in de jaren ’90, waren klimkoersen zowat de vierde pijler van de Belgische ‘Snelheid’ naast circuitwedstrijden, races op stratencircuits en endurancewedstrijden.
Een bescheiden begin
Om meer te weten over deze typisch Waalse discipline contacteerde ik oud-journalist Guy Thonus. Thonus woonde tijdens de jaren ’70, ’80 en ’90 zowat alle Belgische snelheidswedstrijden bij als reporter voor motorbladen zoals Moto Revue, Flash Moto en vooral Moto 80. “Eind jaren ’60, begin jaren ’70 was er bij de jeugd een echt appetijt naar snelheid” steekt Thonus van wal. “De Belgische motorracerij was op dat ogenblik gereduceerd tot een handvol wedstrijden voor voornamelijk 50cc machines. Sommige organisatoren van Waalse klimkoersen voor auto’s organiseerden ook een annex-wedstrijd(je) voor motorfietsen. Vanaf het begin van de jaren ’70 begonnen ook bestaande motorclubs met het organiseren van klimkoersen voor motorfietsen. Vanaf 1972 richtte de Belgische Motorrijdersbond (BMB) zelfs een kampioenschap voor de discipline op.”