Extra
De zitpositie op de BMW R 100 RT is vrijwel perfect. Enkel het iets te veel naar binnen geplooide stuur kan een lange dag sturen wel eens problemen geven in de polsen. Kan ook aan die polsen liggen natuurlijk, maar het is een opmerking die nog wel ‘ns geplaatst wordt. Het comfortzadel – een speciaal item ter gelegenheid van deze laatste serie – zit zowel voor de piloot (die ondanks de opstaande rand-ruggesteun nog altijd speling genoeg heeft om even te gaan verzitten) als voor de duo voortreffelijk. De langere medemensen onder ons kunnen misschien wel problemen gaan krijgen, maar tot 1,85 m is er geen vuiltje aan de lucht. Dat geldt wel voor de kuip. De kuipruit is net iets, te laag, wat als voordeel heeft dat je over de ruitrand heen kunt kijken, en als nadeel dat de windwervelingen rechtstreeks tegen de helm beuken, tenzij je kleiner bent dan 1,70 meter. De ruit is verstelbaar in de hoogte, maar de laagste stand beviel ons (1,78 m) het best. Wanneer je de ruit hoger zet leidt dat tot frisse turbulentie in de nek. De wervelingen nemen toe bij harder rijden en vanaf 140 km/u krijg je ook het fenomeen van wervelingen die je rug en/of duopassagier verkillen. Tja, aerodynamica is iets vreemds. Tot 120-130 km/u is er helemaal niets aan de hand. Wie echt van elk zuchtje wind wil verstoken blijven kan optioneel nog altijd een hogere politie-ruit bestellen. Daar moet je dus wel door kijken, en ook dat kan bij regen problemen geven. Typisch voor de oude boxers is dat, hoewel je voeten achter twee joekels van cilinders zitten, je onderbenen toch besproeid worden van zodra de straat ook maar even nat ligt. Het lijkt erop dat het water van onder de cilinders naar boven gegooid wordt. Bij deze RT is het effect uiteraard wat minder door de volle kuip, maar toch is ten minste een regenbroek bij vochtige verplaatsingen geen overbodige luxe. De volle kuip, waarvan de RS-voorloper in 1974 (!) reeds ontwikkeld werd, beschermt natte onderbenen uitgezonderd overigens zeer goed tegen wind en water.
Naast het comfortzadel waarvan daarnet sprake heeft deze allerlaatste Classic-edition naast een extra prijs ook nog wat extra toebehoren in petto. Niet nuttig maar wel mooi zijn de two-tone lak en de meegespoten kofferdeksels. Redelijk nuttig is het weliswaar erg kleine topkoffertje (waarvan van de assymetrische binnenvorm bepaald wordt door de pakdrager) en de alarmknipperlichtinstallatie. Heel erg nuttig zijn de handvatverwarming, het SLS-systeem (een systeem waardoor de uitlaatgassen naverbrand worden, hetgeen de schadelijke uitstoot met 60% vermindert) en de bagagedrager. Zo is de R 100 RT Classic een erg volledig uitgeruste toermachine, die niet op honderd kilometer meer of minder kijkt. Handig, en typisch BMW, is dat er ook nog een hele resem toebehoren verkrijgbaar zijn gaande van een perfect passende tanktas tot een uitgebreide boordgereedschapsset. Het standaard boordgereedschap is overigens al redelijk uitgebreid en van goede kwaliteit. Het bevat ook een tubeless-bandenreparatieset , en dat is iets waar andere fabrikanten wat ons betreft een voorbeeld mogen aan nemen.