Warm & droog
Nee, wat het comfort betreft zit je op deze BMW ideaal. Gold de kuip van de oude R 100 RT, die vandaag de dag nog in allerlaatste ‘Classic’-versie wordt aangeboden, als een van de beste ooit gemaakt, deze RT doet er nog een schepje bovenop. Zelfs in de hevigste regenbuien blijf je nagenoeg droog zolang je maar meer dan 120 kilometer per uur blijft rijden, alleen de ellebogen vangen een beetje water op. Bovendien is het mogelijk om de ruit dusdanig in te stellen dat de druppels van je vizier af worden geblazen, waardoor je steeds vrij zicht blijft houden, een niet te verwaarlozen veiligheidselement.
Handig is het grote handschoenvakje dat links in de kuip zit. Eigenlijk is het bedoeld voor een radio, waarvan de boxen in de binnenste twee roostertjes van de kuip kunnen. De buitenste roostertjes voeren indien gewenst warme lucht naar de handen van de rijder. Of het iets uitmaakt kunnen we u bij deze gematigde temperaturen niet vertellen. Optioneel is ook handvatverwarming beschikbaar, zowel letterlijk als figuurlijk een handig item.
De koffers sluiten mooi aan bij het design, maar we vinden het toch jammer dat design voor functionaliteit gaat. De sloten zitten aan de binnenkant en dat is onhandig en er vervelend wanneer er bijvoorbeeld een stukje kleding tussen zit bij het sluiten, waardoor je ze naderhand niet meer open krijgt. Overigens zijn die koffers ook standaard, evenals het informatiedisplay met daarop benzinemeter, uurwerk en temperatuurmeter. Op deze laatste kan je aflezen dat de BMW redelijk snel op temperatuur komt. In tegenstelling tot de RS beschikt de R 1100 RT over een thermostaat, die een snelle opwarming én constantere motortemperatuur waarborgt door de olie te beletten in de oliekoeler te stromen wanneer de temperatuur niet hoog genoeg is.