SPECIALITEIT
Gelet op de verkoopscijfers van de 1150 en het voorspelbare succes van deze 1200 was de testsessie van enkele luttele uren ‘aan de korte kant’ (ahum). Te kort alvast om beklijvende conclusies omtrent de kleinste aspecten van deze toergigant vast te knopen aan deze eerste test. Hoe het nu eigenlijk zit met de geluidskwaliteit van de radio/cd-installatie weten we bijvoorbeeld niet, wel dat het motorgeluid niet echt begeesterend is. Een paar zaken blijven alvast overeind: de motor loopt homogener dan voorheen, met bijzonder weinig storende kantelreacties of trillingen. De versnellingsbak presteert stiller en correcter maar is - vooral bij terugschakelen naar eerste - nog steeds geen toonbeeld van finesse. De spiegels tonen een te groot stuk van de ellebogen, maar voor het overige zijn alle toeters en bellen goed doordacht vormgegeven (al hoorden we herhaaldelijk iemand claxonneren waar hij linksaf wou slaan...). Het gemiddeld verbruik dat we tijdens de korte toerrit via de boordcomputer konden vernemen bedroeg 5,4 l/100 km, maar afgaande op de tankbeurt die we inlasten na de fotosessies zou dat net zo goed kunnen oplopen tot 7,4 l/100 km. Met een prijskaart van 16.150 euro (Nl. 17.890 euro) is de 1200 RT bijna 1.000 euro goedkoper dan zijn naaste concurrent, de Pan European. Je zal trouwens twee keer moeten kijken voor je het woord Pan of RT in de mond neemt, want de Beiers hebben hun geesteskind wel heel uitdrukkelijk naar de Japanner gemodelleerd. Koekje van eigen deeg, huhuh...
Kiezen voor een nieuwe reismotor is met de komst van de 1200 RT alweer een stuk moeilijker geworden. De sterkste troef van de RT lijkt ons - nog steeds - zijn goede mix tussen handelbaarheid en strakheid, maar daar komen voortaan wat meer pure kracht (FJR) en draaicultuur (Pan) bij. Dat wordt alweer een harde noot om te kraken voor de concurrentie, maar dat krijg je nu eenmaal wanneer een specialist zich even geconcentreerd toelegt op zijn specialiteit...