Scherp gesteld
Rijden met de nieuwe R 1200 RT is letterlijk een zaak van opstappen en wegwezen. De motor voelt zo licht en naturel aan dat het lijkt alsof je op je eerste fiets stapt, terwijl je toch 125 pk en 274 kilogram tus- sen je knieën hebt. De lichte en intuïtief te bedienen knoppen en hendels, de feilloos presterende elektronica, de ruime koffers en de puike bescherming tegen weer en wind maken dit model alvast tot een ‘top gun’ in toer- en commuterland. Deze eerste korte winterse kennismaking leerde ons echter nog één ding: de RT is niet langer de motor voor pure toerrijders, je kunt er ook als jonge sportieveling mee aan de rol zonder dat je na verloop van tijd op je honger zult blijven zitten. Het watergekoelde blok toont zich van zijn zonnigste zijde en ook het rijwielgedeelte stelt je in staat een bijzonder dynamische rijstijl te hanteren, zeker als je er het ESA en de Gear Shift Assistant Pro bij neemt. Hoeft de RT dan echt van niemand nog concurrentie te vrezen? Zo scherp zouden we het niet stellen, je krijgt op de Triumph Trophy, de Yamaha FJR of de Honda Pan European (iets) meer power voor hetzelfde geld (B: 17.490 euro, Nl: 19.400 euro) of minder, maar dat ze het in een rechtstreeks duel verdomd moeilijk zullen krijgen, zoveel is nu al duidelijk...