Zichzelf overtreffen, dat was de opdracht die de ingenieurs van BMW Motorrad hadden meekregen. Maar hoe maak je iets beter, dat al jaren de benchmark in zijn segment is? De R 1200 GS is voor de motorafdeling uit München met voorsprong hun belangrijkste verkoopsmodel. De ruime vertegenwoordiging van de motor in het straatbeeld bevestigt hoeveel liefhebbers dit uitgekiende product rijk is. Een vaste waarde als de R 1200 GS verder op punt stellen, is daarom een aartsmoeilijke opdracht.
Tekst: Alan Cathcart/CdK
Foto's: BMW
Wereldspeler
Om duidelijk te maken hoe belangrijk de opvolger van de R 1200 GS is, laten we enkele markante cijfers de revue passeren. Het is allemaal begonnen in 1980 met de typeaanduiding R 80 GS. Deze alleskunner was gebaseerd op de succesvolle woestijnracer, die maar liefst vier Dakar-overwinningen op zijn naam mocht schrijven. 700.000, zoveel motoren zijn er gebouwd binnen de GS-familie sinds 1980. De mijlpaal van één miljoen zal binnen een paar jaar ongetwijfeld stevig gevierd worden. In 2017 zijn er meer dan 50.000 R 1200 GS-motoren verkocht; dat is meer dan 30 procent van het totale verkoopsaantal van 164.153 BMW-motoren in 2017. En nu komt het: de R 1200 GS is de best verkochte motor in eender welk klassement voor de laatste tien jaar in het Verenigd Koninkrijk, Italië, Frankrijk, Zuid-Afrika, Duitsland en natuurlijk België, en de GS is ook een cruciale speler in Spanje, de VS en Australië. Kortom, het is werkelijk een motor van wereldbelang. De R 1200 GS is sinds 2004 in productie en onderging tijdens die periode al drie updates. Dat neemt niet weg dat het design en de prestaties van BMW's cash cow verder moesten worden verfijnd om de alsmaar sterker wordende concurrentie van Ducati en KTM voor te blijven.