Nieuw!
Om het verschil dat het nieuwe blok in combinatie met de zesbak en de nieuwe uitlaat maakt te voelen hoef je bepaald geen specialist te zijn. Het eerste dat opvalt is dat de nieuwe versnellingsbak en de modernere injectie het brutale trekje van de oude GS (gas geven is er bijna af vliegen, gas toe is bijna met de tanden tegen het stuur…) geciviliseerd hebben. Ondanks het feit dat zowel vermogen als koppel nog toegenomen zijn (respectievelijk naar 85 pk bij 6.750 opm. en 98 Nm bij 5250 opm.) voelt de motor nu soepeler en homogener aan. Anders gezegd: daar waar je vroeger soms het gevoel had tegen de GS te moeten vechten, werkt hij nu graag met je mee en da’s wel zo prettig, vooral bij regenweer. Om tot de huidige cilinderinhoud van 1130 cc te komen werd de boring met 2 mm vergroot tot 101 mm terwijl de slag van 70,5 mm behouden bleef. De cilinders en zuigers van de R 1200 C werden uit de rekken gehaald en gebruikt in combinatie met de krukas en cilinderkoppen van de R 1100 S. Die laatste is ook donor voor de Bosch Motronic MA 2.4 injectie die sneller rekent dan de MA 2.2 van de R 1100 GS en de magnesium kleppendeksels die op onze GS bewaakt werden door de handige kunststof beschermers. Als u ’t ons vraagt een nuttig accessoire, net als handbeschermers overigens. Ons testmodel produceerde aan weerszijden van het blok een metalige tik die op de erbij gehaalde ‘oude’ GS ontbrak. Nu kan dat van alles en nog wat zijn, vooral gezien de talrijke wijzigingen aan het blok, maar we vragen ons af of het niet gewoon de 800 gram lichtere magnesium deksels zijn die meer geluid doorgeven dan de oude legering. In de werkplaats van de importeur wisten ze’t ook niet meteen, volgende keer halen we er wel eens een R 1100 S bij.
Van de vijf pk winst zou ongeveer de helft aan de vergrote longinhoud en het verbeterde injectiesysteem toe te schrijven zijn. De compleet nieuwe uitlaat met verchroomde demper zou instaan voor de andere helft. Hij staat ook garant voor een iets diepere plof die dichter bij de piloot afgeleverd wordt, nog steeds geen prachtige symfonie maar toch al een aardiger geluid dan wat de oude ten berde brengt. Ook visueel geldt hetzelfde: geen prachtdemper maar wel beter dan voorheen. Sinds 1997 verbindt BMW zich ertoe alleen nog maar motoren met katalysator te produceren en ook de GS heeft voortaan standaard een gaszuiveraar met lambdasonde (zichtbaar bovenaan de collector onder de transmissiekolom). Nog nieuw aan de boxer zijn de herwerkte nokkenassen, de vergrote oliekoeler die van de R 1100 RT komt en de koppeling die voortaan hydraulisch bediend wordt. Al bij al geen geringe aanpassingen zodat met recht en reden van een nieuwe GS gesproken mag worden. De oude 1100 wordt dan ook niet meer geleverd, de R 850 GS blijft voorlopig nog wel onveranderd in het gamma.