Schommelen
Uiteraard laten de kilo’s zich ook voelen als je wat sneller gaat rijden, en het is eigenlijk pas dan dat je je echt bewust wordt van de zwaarlijvigheid van de GTR. Je voelt dat de wind fors op de grote kuip drukt en dat heeft zijn invloed op het stuurgedrag. Je moet fors en gedecideerd van richting veranderen en als er een strakke tegenwind waait (of naarmate je sneller rijdt) werkt dat zware hoofd nog meer tegen. Ook zijdelingse windvlagen halen de GTR uit balans, als de inertie van de bewegende massa goot genoeg om een redelijk rechte lijn aan te houden. Toch kan je niet om de vaststelling heen dat, eens je de kaap van de 150 km/u overschrijdt, de GTR weinig spoorvast acteert, iets wat zich uit in een licht van links naar rechts schommelen. Gezocht en gevonden, door de koffers te verwijderen en de veervoorspanning vooraan twee ringetjes hoger te draaien, verdween dit fenomeen zo goed als volledig. Toch blijft de GTR ook dan een kleine straatlengte achter op de stabiliteit van bijvoorbeeld de Pan European en de BMW R1100RT – mét koffers.
Als gegoten
De kuip mag dan al een wat minder goede beurt maken in de windtunnel, als berijder ben je wel degelijk gediend met de riante afmetingen ervan. Zo krijg je bijvoorbeeld opvallend veel beenruimte toebemeten. Wie niet groter is dan 1m80 volt de wind net achter de helm en de schouders dichtklappen, en het volstaat een tikkeltje naar voor te neigen om in een luchtledige cocon over de weg te zweven. Het onderdruk-effect net achter de ruit is niet uitgesproken groot tot zolang je redelijke snelheden aanhoudt. Dat komt omdat een luchtroostertje onderaan de de ruit ook een portie wind achter de ruit laat stromen. Alleen als je fors aan het gas gaat draaien wordt het debiet daarvan te klein en word je met zachte dwang vooruit geduwd. De zithouding wijzigde meteen al na de introductie van de GTR in 1987. De in eerste instantie gemonteerde stuurhelften stonden te laag om ontspannen te blijven rijden. De exemplaren die nu de kuipruimte domineren zijn hoger, maar nog steeds aan de smalle kant. Toch zit je als gegoten op de GTR, met de knieën niet te hoog, de armen in een comfortabele plooi , en het zitvlak goed gestut door het brede zadel. Men heeft zonder twijfel een blik geworpen op de om hun comfort gekende Corbin toerzadels want uiterlijk kan je het originele Kawasaki-zitje moeilijk onderscheiden van zo’n after-market exemplaar. En het moet gezegd, ook op dit standaard zadel zit je echt prinsheerlijk.