PK’S EN GEWICHTEN
De pk/gewichtsverhouding van deze patser is misschien op papier niet evenwaardig aan de 1/1-verhouding van de Japanse hypersporters, maar als je het rijdersgewicht en de benzinevoorraad mee in rekening brengt, staat deze ZZR1400 wel degelijk zijn mannetje. Let wel: geen plomp en vetgemest mannetje dat alleen maar rechtdoor kan, iets wat men zijn voorganger, de ZZR 1200, wel eens verweet. Want één van de meest opval- lende eigenschappen van deze ZZR is zijn welhaast waanzinnig lichte stuurgedrag aan lage snelheden. Gewicht maskeren, dat kunnen ze in het oosten als de beste, terwijl ze dat bij Kawasaki op deze pk-braker ook nog eens gecombineerd hebben met een onwaarschijnlijke stabiliteit aan hoge snelheden. Het ding loopt op de Duitse Autobahn in zijn 5e immers vlot naar de 299 op de teller, om er dan in de 6e versnelling met een acceleratie die naam wel degelijk waardig nog eens 1.000 omwentelingen bij te doen. Daarbij blijft de kilometertellernaald in een would-be politiek correcte reflex onbeweeglijk op 299 km/u geparkeerd. Alsof men beschaamd was toe te geven dat ie eigenlijk een stuk boven de 300 loopt. Maar ook in die regionen geeft het frame geen krimp, zelfs – of liever gelukkig - niet bij lichte langsrichels en flauwe bochten. Deze tweewieler rijdt als op rails, en had er een iets hoger ruitje opgezeten, dan waren die hoge snelheden ook langer dan 25 kilometer – of in dit geval gedurende 6 minuten - uit te houden. Niet dat daar ook nog eens een praktisch nut aan verbonden zou zijn, maar kom... Om trouwens nog even op zijn voorganger terug te komen: deze ZZR 1400 heeft niets, maar dan ook echt niets te maken met de de ZZR 1200. Als er al een verband is met een ander model, dan is dat met de ZX12R, waarvan de motor model heeft gestaan voor deze weliswaar toch volledig nieuw ontwikkelde krachtbron. De meest in het ook springende features in die krachtbron zijn de triangulair opgestelde versnellingsbak die de motor korter maakt, de dubbele secundaire balansas die trillingen tegengaat en de hydraulische distributiekettingspanner die het motorgeluid moet beperken. Goed werk hebben ze daar trouwens geleverd bij Kawa, want de motor trilt inderdaad niet en laat weinig mechanische geluiden noteren...