Normaal Gebruik
En dus kregen we ook de gelegenheid om even de weg op te gaan met 1300 cc en 175 pk. “Normaal gebruik” heet dat, maar dat dat niet voor iedereen hetzelfde inhoudt wordt onmiddellijk duidelijk wanneer een Engelse collega de groep passeert tegen meer dan 200 kilometer per uur… op zijn achterwiel. De vooropgestelde route van Suzuki was een strook van 50 kilometer over de autosnelweg, waarna een bochtige kustweg van 30 kilometer tussen Llorret de Mar en Tossa de Mar volgt. Heen en terug dus 160 kilometer. Op eigen initiatief voegen we daar nog 100 kilometer kustweg aan toe, schitterend maar nog bochtiger dan de vorige. Tot onze grote verwondering blijkt de Hayabusa hier, waar je met een 60 pk sterke trail meestal sneller bent dan met een hoogvermogende zwaargewicht, eveneens te overtuigen. Het is me wat, eerst 320 kilometer per uur (op teller) rijden op een autoweg die daartoe geschikt is, waarbij de Hayabusa zelfs met een klapperend windjack boven het lederen pak en een fototas om de nek perfect stabiel blijft., om daarna doodgemoedereerd op kleine weggetjes wat te gaan spelen. De handelbaarheid om relatief makkelijk van de ene bocht in de andere duikelen blijft, en je kan je daarbij bedienen van het enorme koppel dat de vierpitter onder vrijwel alle omstandigheden vrijgeeft, of het nu bij 10.000 toeren in derde is of bij 4.000 toeren in zesde. Ook de niet extreme zitpositie draagt ertoe bij dat je je vlug op je gemak voelt op normale wegen. De Hayabusa is eigenlijk best comfortabel. De trillingen die soms in het middenregime van de toerenteller opduiken worden nooit vervelend, en de bescherming die door de kuip geboden wordt is zeer redelijk. Kruisen aan 180 kilometer per uur zonder met je kin op de tank te gaan liggen en zonder je nekspieren te martelen is perfect mogelijk. Lange autosnelwegtrajecten tegen hoge gemiddeldes – bij voorkeur in Duitsland, nietwaar – zijn hapklare brokken voor de Hayabusa. Daarbij blijft het verbruik binnen de perken. Dat je op een circuit, waar je in alle versnellingen voluit gaat, twaalf liter per honderd kilometer in de lucht blaast mag geen wonder heten, en dat een stuk autosnelweg tussen 200 en 320 kilometer per uur 9 liter per 100 kilometer kost, ook niet. Maar wie normaal en toch nog sportief rijdt, mag met 8 liter per 100 kilometer rekenen. Wie echt normaal gaat rijden, 130 kruisen zeg maar, zal nog goedkoper bediend worden. Met 22 liter tankinhoud heeft de Hayabusa dus toch nog altijd een actieradius van 250 kilometers, wat niet zoveel is, temeer daar de kilometers aan boord van deze bolide verschrikkelijk snel voorbijvliegen.