Deze maand is het exact 25 jaar geleden dat Motoren & Toerisme de eerste rij-indruk van een bijzondere Suzuki aan z'n lezers serveerde. Hoofdredacteur Dirk Melkebeke was in februari van dat jaar naar de Australische deelstaat New South Wales gereisd om er met de nieuwe TL 1000 R te kunnen rijden. Die sportieve machine had een uiterlijk dat - in tegenstelling tot de meer straatgerichte TL 1000 S - één en al racerij uitstraalde. Suzuki koesterde dan ook grote ambities voor de TL 1000 R. De machine moest en zou de dan toonaangevende Ducati V-twins een koekje van eigen deeg geven in het wereldkampioenschap Superbike. Zo ver kwam het echter nooit. Suzuki's V-twin zou alleen in het AMA Superbike (een beetje) van zich doen spreken. Toch is de TL 1000 R vijfentwintig jaar later nog steeds een bijzondere machine, al was het maar omdat Suzuki het als eerste Japans merk aandurfde om de degens met Ducati te kruisen door een uitgesproken sportieve V-twin uit te brengen. Hieronder lees je de integrale versie van de test zoals hij in maart 1998 in Motoren & Toerisme stond. Veel leesplezier!