In het aprilnummer van 2007 vergeleek Motoren & Toerisme twee Europese toermachines met elkaar. In de rechtse hoek stond de BMW R 1200 RT, sind jaar en dag een gevestigde waarde in toerland. Schuin daar tegenover in de linkse hoek stond de Moto Guzzi Norge, een nieuwe speler van een al even gevestigde fabrikant. Twee verschillende constructeurs, twee verschillende landen, twee verschillende vormgevingen. Oftewel:
Brein vs Emotie
TOEN WE HALVERWEGE HET JAAR 2006 EEN EERSTE TESTRIT KONDEN MAKEN MET DE NIEUWE MOTO GUZZI NORGE PLAATSTEN DE ONT- WERPERS ‘M ONVERVAARD TEMIDDEN DE GEVESTIGDE TOERWAARDEN ALS DE PAN EUROPEAN, DE FJR 1300 EN DE 1200 RT. DE CONCLUSIE WAS TOEN DAT EEN DERGELIJKE POSITIONERING WAT TE HOOG GEGREPEN WAS, ZEKER TEN OPZICHTE VAN PK-KANONNEN ALS DE PAN EN DE FJR. DE ENIGE DIE WEL IN AANMERKING KWAM VOOR EEN RECHTSREEKS DUEL WAS DE BMW R 1200 RT. NET ALS DE NORGE EEN LUCHTGEKOELDE EUROPESE TOERTWIN (WELISWAAR MET 4 KLEPPEN PER CILINDER EN MET OP PAPIER 15 PK MEER), MET REACTIEVE CARDAN, ABS, ELEKTRISCH INSTELBAAR WINDSCHERM EN STANDAARD KOFFERSET IN KOETSWERKKLEUR. FAIR ENOUGH, DACHTEN WE ZO...