Retro-vergelijkingstest: BMW R 1100 RT vs Honda Pan-European vs Triumph Trophy

In z’n 27e nummer van jaargang 1996 pakte Motorweek uit met een straffe vergelijkingstest. Onder het predikaat ‘Triple Test’ werden de BMW R 1100 RT, de Honda Pan-European en de Triumph Trophy tegen elkaar uitgespeeld. En welke motorfiets won die driestrijd?

Tekst: BJ

Foto's: Archief Motoren & Toerisme/Motorweek - Deadline Pers Compagnie

De intro van de Triple Test.

In de vroege zomer van 1996 begon het te kriebelen bij de redactie van ons toenmalig zusterblad Motorweek. Neen niet om te sporten, zoals hun inborst deed vermoeden, maar wel om te toeren. Omdat men niet zomaar de hort op wou gaan, moesten de te testen motorfietsen aan een aantal voorwaarden voldoen. Het hebben van een beschermende kuip, standaard koffers en een pittige motor waren de basisvoorwaarden. Daarnaast moesten het echte 1996-modellen zijn. De nagelnieuwe BMW R 1100 RT en de al even nieuwe Triumph Trophy waren de enige motorfietsen die aan die voorwaarden voldeden. Maar de Motorweek-redactie wou niet zomaar een duel tussen twee Europese merken organiseren en dus haalde men er die andere referentie in toersegment, de Honda Pan-European, erbij. De ‘Pan’ was in 1996 al een tijdje op de markt maar had voor dat modeljaar wel een nieuw gecombineerd CBS-ABS remsysteem gekregen. Dat maakte de Honda tot een gedroomde scherprechter in het duel tussen de nieuwe Europese toerbuffels.

 

Het reislustige drietal zet koers richting zuiden...

Eén klasse, drie formules

Speelden de BMW, de Honda en de Triumph allen in hetzelfde segment, dan pakten de drie fabrikanten de zaken toch net iets anders aan. Op de BMW was de beproefde flat twin boxer, voor 1996 vergroot naar 1085 cc natuurlijk de karakter-bepalende krachtbron. De Duitser was met 90 pk wel de minste krachtige motorfiets van het trio. Honda deed het op de Pan-European met een V4 van 1084 cc, die welgeteld 100 pk produceerde. Triumph voorzag de Trophy 1200 destijds van een eerder atypische (voor het merk) vier-in-lijn motor. De Brit had niet alleen de hoogste cilinderinhoud (1180 cc) maar beschikte met 108 pk ook over het meeste vermogen.

Over Motorweek 27-1996

Anno 1996 was het internet nog alleen maar voor de ‘happy few’ weggelegd. Motorsportverslaggeving, las je in Vlaanderen ook niet in de krant en dus had M&T-stichter Dirk Melkebeek in 1995 met Motorweek een nieuw weekblad in het leven geroepen. Motorweek moest een sportieve aanvulling op Motoren & Toerisme worden. Verscheen het blad aanvankelijk op krantenpapier dan onderging het vierenhalve maand na z’n lancering al een metamorfose tot magazine.

Motorweek nummer 27 van 1996 is een beetje een speciaal geval. Op de cover stond 3 juli te lezen, maar dat was een vergetelheid van de toenmalige lay-outers. In werkelijkheid verscheen het nummer op woensdag 10 juli 1996. De drie toer-toppers deelden de cover met de nieuwe Honda CBR 1100 XX Super Blackbird. De foto van die supersnelle Honda was overigens de eerste die er in België van verscheen.

De cover van Motorweek 27 uit 1996.

Naast de ‘Triple test’ tussen de drie toermotoren kon je in MotorWeek 27 ook heel wat sportnieuws lezen. Zo leren we dat Luca Cadolora, enigszins verrassend de 500 cc GP van Duitsland op de Nürburgring had gewonnen en dat in eigen land Stefan Everts met een ‘wild card’ in de 125 cc GP in het Naamse Nismes optrad. Verder was er aandacht voor een ronde van het BK Snelheid in Doornik, verslaggeving van de wedstrijden in de diverse amateur-crossfederaties die Vlaanderen toen rijk was en een voorbeschouwing op de 24 Heures de Liège die het weekend daarop plaats zouden vinden.

De inhoudstafel van Motorweek 27-1996. Er stond die week behoorlijk wat sport op het menu.

Het  Honda-nieuws over de sensationele Honda Super Blackbird, en de nog veel revolutionairdere CR250 R crossmotor (want de eerste productie-crosser met een aluminium kokerbalkframe en tractiecontrole) werd achterin het nummer ‘verstopt’.

Conclusie Triple Test

De 'Tech specs' van de drie concurrenten uit de Triple Test.

In z’n eindverdict van de triple test kwam toenmalig Motorweek-hoofdredacteur niet met een eensluidende conclusie. Zowel de BMW als de Triumph waren op bepaalde punten voor verbetering vatbaar. De algemene teneur was dat het ‘beter kon’, maar wie tussen de lijnen door las, ontwaarde toch de Honda als morele winnaar. Al werd de ‘winst’ van de Pan-European al meteen duidelijk door de ruimere plaats die hem bemeten werd op de cover van Motorweek 27-1996.

Geschreven op 21 april 2022
© Motoren & Toerisme