De eerste jaren van het laatste decennium van de vorige eeuw staan synoniem met de heropstanding van Triumph. Nadat zakenman John Bloor het merk in de jaren ’80 had overgenomen, werd Triumph meer op Japanse lijst geschoeid. Na een ietwat aarzelende start, begon Triumph rond 1993/94 eindelijk weer op vaart te raken. Bij die hernieuwde dynamiek hoorden ook modellen die inmiddels een iconische status verworven hebben zoals de Speed Triple die voor modeljaar 1994 geïntroduceerd werd.
Sportieve nakeds, waren destijds al een alternatief voor sportmotoren. Maar meer dan de buikschuivers van die tijd reed je zo’n ding vooral op het koppel. We waren niet bij de briefing die de marketingafdeling van Triumph aan hun reclamebureau gaf, maar we kunnen ons inbeelden dat de nadruk bij de communicatie over de Speed Triple op het koppel ervan moest liggen. Omdat ‘beestachtige’ koppel te benadrukken kiekten de fotografen een kwaad ogende Rottweiler die boos tegen de Speed Triple lijkt te grollen, of zelfs blaffen.