Retroreclame: Het was snel, rood en kwam uit Italië

Wie Motoren & Toerisme van maart 1993 in de bus kreeg, of los kocht, zag op de voorlaatste pagina van dat nummer een fraai vormgegeven advertentie voor een knalrode motorfiets. Die knalrode motorfiets was de Moto Guzzi Daytona 1000. De slagzin luidde, “Het is snel, rood en het komt uit Italië...” Maar dat motto kon evengoed op een motorfiets, die destijds een cilinderinhoud van 888 cc had, van een andere Italiaanse constructeur slaan.

De advertentie misstond zeker niet in een blad als Motoren & Toerisme, maar deed toen wel al een beetje retro aan. De (relatief) grote lap tekst – extra leesplezier voor de abonnees – doet een beetje eighties aan. We komen ondermeer te weten dat de Daytona voorzien is van Brembo Goldline (toen al goudkleurige bling) remklauwen. Op het einde wordt zelfs richting Ferrari geknipoogd, al valt de naam van het legendarische sportwagenmerk uit Maranello niet.

De belangrijkste boodschap staat echter tussen de twee keurig afgelijnde kolommetjes in: iedereen die tussen 1 maart en 16 mei een Daytona 1000 kocht, mocht op fabrieksbezoek in Mandello del Lario gaan. Voor de ware Guzzisti moet zoiets wel meer een bedevaart dan zomaar een fabrieksbezoek zijn geweest. Toch hebben we geen idee hoeveel Moto Guzzi Daytona 1000’s Benelux-importeur Greenib, binnen die tweeënhalve maand, aan de man of vrouw gebracht heeft. De cijfers daaromtrent zijn al lang vervlogen in de nevelen der tijd.

 

Tekst: BJ

Foto's: Archief Motoren & Toerisme

Geschreven op 16 augustus 2022
© Motoren & Toerisme