Retroreclame: Let the good times roll!

Soms heb je als constructeur zoveel potentiële bestsellers dat je ze allemaal op één en dezelfde pagina wil promoten. Zeker als we het over Kawasaki, in het midden van de zéér lucratieve jaren ’90 hebben. De slagzin, “Let the Good Times Roll”, werd toen achterwege gehouden, maar omdat de groenen via deze advertentie (!) niet één maar vier modellen (en meer) tegelijkertijd wilden promoten, hebben we hem maar weer voor de pinnen gehaald.

In het midden van de jaren ’90 had Kawasaki als constructeur twee kernthema’s: sportieve motorfietsen en customs. En die komen duidelijk in deze advertentie naar voren. Top of the bill was de ZX-6R. De Supersport-klasse mocht dan nog geen WK-status hebben, maar op ’s Heren wegen waren deze middenklasse sportievelingen goed vertegenwoordigd. In diezelfde optiek moeten we de kleurenfoto van de GPZ 1100 zien. Deze GPZ was geen pure sportmotor, maar eerder een toer-versie van de ZZR 1100. 

Het tweede segment dat in de picture stond was dat van de customs. Met de ZL600, had Kawasaki een viercilinder-vertegenwoordiger in het zwaarbevochten middensegment der choppers en andere custom-achtigen. De VN 800, mikte dan weer een trapje hoger en deed dat met klinkende V-twin.

Maar het Kawasaki-gamma was in het voorjaar van 1995 (deze advertentie stond in het aprilnummer van Motoren & Toerisme) wel breder dan deze vier bestsellers alleen. Zo ontwaren we zwart/wit foto’s van een Jetski (destijds nog met tweetaktmotor), een GPZ 500, een KLX 250 R (die toevallig nog een ’94 model bleek te zijn), een KLX 650 en een ZX-9R.

Kenmerkend voor Kawasaki-advertenties uit de periode was ook het logo van smeermiddelen-partner Castrol en de verwijzing naar de Gouden Gids, waarin je de erkende dealers van het merk kon terug vinden. Aangezien die gemiddelde Belg toen nog nooit van het internet had gehoord,,zat een website voor Kawasaki Belgium nog in de pijplijn. Maar nog voor het einde van het decennium zou daar verandering in komen...

 

Tekst: BJ

Foto’s: Kawasaki

 

Geschreven op 6 september 2022
© Motoren & Toerisme