Retroreclame: Tot vanavond Schat!

“Tot vanavond schat! XXX” leest het briefje dat uit een Yamaha-helm steekt, nog net in de hals van een opengeritst Spidi-racepak. We zien ook een handschoen van datzelfde Italiaanse merk.  Het wordt nog iets vreemder als we uit de helm een negligé van zwarte kant zien hangen. Nog in beeld: een sleutelbos waarvan het leren riempje half vanonder de neusbrug van een zonnebril komt piepen, een half-opengedraaide stick vuurrode lippenstift en twee condooms in verpakking. Onderaan het beeld zien we nog iets dat op een tanktas lijkt, met een wegenkaart in de kaartenhouder van doorschijnend plastic. De stoel waarop dit alles vrij slordig gepropt werd staat op een plankieren vloer. Moet die vloer de suggestie opwekken dat dit stilleven zich op een situeert?

De situatie zelf willen niet ontleden. Niemand van de M&T-redactie heeft een achtergrond in de psychologie, laat staan dat we de hersenkronkels van reclamemakers zouden begrijpen. Maar grosso modo kwam de boodschap hierop neer: “Wie met een Yamaha sportmotor rijdt kan hete madammen versieren…”

De hierboven beschreven en ontlede foto was de eerste pagina van een Yamaha-folder die in het voorjaar van 1995 middenin Motoren & Toerisme te vinden was. Of in de vaktaal, een encarte. Slaan we de folder open, dan zien we een spread waarop een Yamaha YZF 750 R domineert. De YZF 750 R was destijds Yamaha’s superbike. In de rechterbovenhoek zien we “Opwinding als passie” staan en meteen begrijpen we de suggestieve openingsfoto iets beter. Yamaha, of in dit geval toenmalig importeur D’Ieteren Sport, stoeft in hetzelfde fotokader ook met z’n sportieve verwezenlijkingen. Tijdens het seizoen voordien (1994) wist Patric Orban zowel de Belgische Supersport als de Superbike-titel te veroveren. De man uit Hoei was in de jaren ’80 en ’90 jarenlang één van de sterkhouders in de Belgische racerij. En Orban lag mee aan de basis van de befaamde Short Races – georganiseerd door RAC Junior Liège – die in het centrum van Hoei op de kade van de Maas werden verreden.

D’Ieteren Sport gebruikte echter geen foto van Orban zelf, maar een persfoto van de YZF 750 R. Logisch, want zo zag je Yamaha’s superbike in standaardtrim. Onder aan de pagina zien we van groot naar klein de drie Yamaha Supersport-machines. Daarnaast vinden we, netjes gerangschikt per provincie een lijst met de Brusselse en Vlaamse Yamaha-dealers. Een lijst die er ondertussen, dik 27 jaar later, wel ingrijpend anders uitziet.

Vonden de meeste sportieve motorrijders midden jaren ’90 hun kicks nog vooral op straat, dan kwam daar op dat moment toch stilaan verandering in. Op de laatste pagina van de folder kondigt Yamaha twee meerdaagse cursussen aan. De Yamaha-rijder kon zowel op het circuit van Zolder, als op de Nürburgring terecht. We veronderstellen dat het in dit laatste geval dan wel om de GP-Strecke ging en niet om de Nordschleife. Inschrijven voor de Yamaha Advanced Riding Course gebeurde anno 1995 nog niet online, wel via de dealers van het merk.

Onderaan de pagina zien we ,zoals gebruikelijk in die dagen, een heleboel logo’s staan. We herkennen ondermeer dat van de Yamaha Advanced Riding Course, dat van de Gouden Gids, smeermiddelenpartner Bel-Ray, Pirelli (waarvan de motorbanden toen ook door D’Ieteren Sport werd geïmporteerd), het VOC Brugge en tot slot D’Ieteren Sports eigen iconische koetsmakers-logo.

 

Tekst: BJ

Foto's: Archief M&T - D'Ieteren Sport/Yamaha

Geschreven op 14 september 2022
© Motoren & Toerisme