Rij-ervaring Edirt Park Mechelen

De kruising tussen een mountainbike en een crossmotor onder de noemer Sur Ron wint alsmaar aan populariteit omwille van de speelsheid en inzetbaarheid. Sinds eind vorig jaar is er zelfs een indoor terrein waar je deze elektrische pretmachines het hele jaar door kan horen zoemen. We gingen eens kijken en vooral rijden bij Edirt Park in Mechelen. 

Het is oud nieuws dat de klassieke crossterreinen het moeilijk hebben. Geluidsoverlast en nadelige effecten op het milieu worden telkens aangehaald om deze Belgische discipline verder onderuit te halen. Een zeer jammerlijke evolutie maar de het tij keren lijkt alsmaar moeilijker. De enige optie lijkt om de machines dan maar aan te passen. KTM heeft zijn E-freeride en Sur Ron biedt opgepompte mountainbikes waarbij je niet meer hoeft te trappen. Deze alternatieven staan nog ver weg van de echte crossmotoren, maar het lijkt helaas de enige oplossing om gemotoriseerde tweewielers en natuur te verenigen zonder klagende derden. In Mechelen is er alvast een volwaardig parcours aangelegd om België te laten kennismaken met deze nieuwe evolutie. 

Niet zomaar zand

Net naast de E19 nabij Mechelen vinden we Edirt Park. Het geesteskind van Sebastian Roemendael en twee partners die dit concept vorig jaar in november hebben gelanceerd. Surfend op de elektrische evolutie en met de nodige kennis uit de cross en mountainbike wereld, is deze onderneming een logische stap voor Sebastian. Het is het eerste en vooralsnog enige park in zijn soort in België en omstreken, een primeur dus. De reden voor een indoorpark zijn evident. Op deze manier kan er heel het jaar door worden gereden en hoef je nooit te kijken naar de weerkaarten. Ook voor het onderhoud van de complexe baan is dit gewoon de beste optie. Verschillende zandsoorten zijn de revue gepasseerd om de juiste verhouding te vinden tussen stabiliteit van de heuvels en voldoende grip voor rijders van alle niveaus. Met de schop, een kleine bulldozer en sprinklers wordt de baan wekelijks verzorgd en heeft men de flexibiliteit om het parcours aan te passen waar nodig. “Je zou het kunnen vergelijken met een downhill mountainbikeparcours, maar dan op een vlakke ondergrond in plaats van op een heuvel- of bergflank maar toch met hetzelfde gevoel dankzij de elektrische ondersteuning” zegt Sebastian. 

Bescherming

Voor we beginnen registreren we ons via een applicatie. Die zal na het rijden ook de tijden en een aantal statistieken weergeven. Dat is fijn om later aan de toog wat te vergelijken met de maten. Daarna melden we ons aan op de baan waar we ons kunnen omkleden. Buiten gesloten schoenen hoef je niets te voorzien. Alle bescherming is voorhanden, al zou ik wel motorschoenen meenemen als je deze toch hebt. De uitleg over de Sur Ron is simpel en dus kort. Gas geven en remmen, meer hoef je niet te weten, waarna we dan ook snel kunnen starten. Voorzichtig vertrek ik en ondanks zijn simpliciteit is het toch even wennen en vooral vertrouwen opbouwen. De Sur Ron weegt net geen vijftig kilogram en is met meerdere ingrepen robuuster gemaakt, zoals bijvoorbeeld een kettingset in plaats van een riemoverbrenging of een sterker stuur om een val beter te incasseren. Met slechts één stand haalt deze tweewieler ongeveer 45 km/u. Het lijkt niet veel, maar op dit uitdagende terrein meer dan voldoende. Naar het einde toe splits het parcours op waarbij je kan kiezen naargelang je vertrouwen. Het moeilijkere deel bevat een houten brug waarbij je best voldoende snelheid aanhoudt om boven te geraken maar niet te veel of je vliegt te ver. 

In het zweet

Een sessie duurt tien minuten. Dat lijkt niet lang maar zweten zal je. Als je er vol voor gaat is het best intensief en is de permanente squat snel voelbaar in de bovenbenen, net als de onderarmen die deze elektrische tweewieler heen en weer wiegen. Korte bochten volgen elkaar snel op met heuvels op de rechte stukken waar je naargelang het vertrouwen over kan rijden of vliegen. De bochten hebben een brede opstaande rand die je kan gebruiken om je snelheid te behouden terwijl een uitstekend been het lichte gewicht makkelijk opvangt als je grip verliest. Zorgeloos gas geven zonder te schakelen en af en toe corrigeren met de achterrem maken de bediening poepsimpel. En laat dat net de grote sterkte zijn van dit concept. Het is toegankelijk voor iedereen omdat je toch zelf beslist hoe snel je gaat. Zowel leken als ervaren motorrijders zullen zich hier amuseren. Zelfs kinderen vanaf tien jaar kunnen hier hun eerste rondetijden vastleggen op een kleinere versie van de Sur Ron. Verjaardagsfeestje of speciale stages op maat van kinderen behoren dan ook allemaal tot de mogelijkheden. Maar evengoed bedrijfsfeesten of race-avonden in feestsfeer zijn maar één van de vele toepassingen rond deze funbike.  

Passie delen

Edirt Park heeft ook een Edirt Store. Hier kan je een Sur Ron kopen of onderhouden. De prijzen kan je vergelijken met die van de betere elektrische fietsen en er zijn ook gehomologeerde versies beschikbaar. Aangepaste merchandise van Edirt is allemaal voorhanden of hoe het concept ruim is uitgewerkt en nog steeds groeit. Met de tweede sessie verbeteren de rondetijden met een steile leercurve. En laat dat de grootste troef zijn van dit park vanuit mijn persoonlijk standpunt. Al langer wilde ik mijn passie delen maar je kan niet zomaar eender welke motor onder iemand zijn bips schuiven en gaan. Een rijbewijs en ervaring vergen tijd. Net als de motor die veel geld kost om te lenen of laat staan te kopen. Vrienden die met de motor rijden zijn eerder schaars in mijn kennissenkring. Ook al kan je deze Sur Ron niet honderd procent catalogeren als een klassieke motor, het komt alleszins in de buurt en is het bij mijn weten de eenvoudigste manier om een breed publiek te laten proeven van een gemotoriseerde tweewieler. Volledig risicovrij is het natuurlijk niet. Een schram hier en daar bij de vrienden na een schuiver zijn het resultaat. Dat is niet onlogisch vermits het geen mul maar verhard zand is, net om het toegankelijk te maken. Toegankelijkheid is dan ook het buzzwoord in dit verhaal. Een simpele manier om een zaadje te planten bij de meest uiteenlopende doelgroepen om via deze manier meer mensen op de motor te krijgen. We kunnen het alleen maar toejuichen. 

Edirt Park Mechelen
Winnen is vandaag bijzaak.

Kortingscode: om de lezers van Motoren & Toerisme helemaal te overtuigen geeft Sebastian nog een tijdelijke kortingscode van 10%: MET202210 

(De code is bruikbaar tot en met 15mei)

Meer informatie vind je op: www.edirtpark.be en www.edirtstore.be

Tekst: Charly de Kinderen

Foto's: Arne De Corte & Charly de Kinderen

Geschreven op 22 april 2022
© Motoren & Toerisme