Rij-indruk: 2021 Yamaha MT-09

De MT-09, die al ruim 8 jaar in het Yamaha-gamma zit, was aan een update toe om aan de strengere Euro 5-normen te kunnen voldoen. Van die gelegenheid hebben de Yamaha-ingenieurs gebruik gemaakt om die make-over heel serieus te nemen. De ziel van de MT-09 is gelukkig gebleven en er was ook geen reden om dat te wijzigen want volgens de marketingverantwoordelijke maakt de naked-categorie meer dan 40% van de verkoop van Yamaha motorfietsen uit.  

Tekst: Wim Depraetere

Foto's en video: Yamaha

De MT-09 is nu aan z’n derde generatie toe. Zowat alle aspecten van deze middenklasse naked, werden door de ingenieurs en de designers onder de loep genomen. Het meest opvallende is de snuit van de motorfiets, en meer specifiek het koplicht. De twee koplampen, zoals die ook nog op de MT-10 gemonteerd staan, zijn vervangen door een enkel licht dat volgens de projectverantwoordelijke minstens evenveel klaarte schept als op het vorig model. Doordat we de presentatie overdag hadden, konden we die bewering niet aan de praktijk toetsen.

Ronkende motor

Het hart, de motor met andere woorden, is grondig vernieuwd waardoor de inertie verminderde en het blok tegelijk 1,7kg lichter werd. In vermogen betekent dat een winst van 4pk’s bij hetzelfde toerental, van 115 naar 119 pk. Maar wat nog het meest imponeert aan deze update is dat er evenveel koppel vrijkomt als bij de vorige versie maar nu reeds 1.000 omwentelingen eerder. In acceleratie- en schakelattitude zal dat meer dan een slok op een borrel verschil maken. Waar we vooral aandacht moesten aan geven tijdens de testrit, zo benadrukte de presentator, was het geluid dat deze 889cc dikke driecilinder produceert. In Japan hebben ze een enorme prestatie geleverd door het geluid van de ronkende motor als muziek te laten klinken, zodanig dat ze kunnen verwijzen naar de roots van het bedrijf, namelijk piano’s en stemvorken.

Naast het hart van de MT-09 is ook het chassis herbekeken. Aan de vorm is er niet zoveel gesleuteld maar de manier waarop het wordt gemaakt is met en ander procédé waardoor het frame rigider is en in totaliteit een gewichtsbesparing krijgt van een niet onbelangrijke 2,3 kg. Ook de achterbrug heeft een dieet doorlopen en levert een kwart kilogram in. Tevens is de achterbrug nu aan het frame gemonteerd. Aan het onafgeveerd gewicht, de wielen en remmen, moest er ook wel wat gewicht weggenomen worden, zo hebben de ingenieurs de wielen 700 gr lichter kunnen maken. Op sommige plaatsen is de velg ook maar 2 mm dik. Aan de remmen is er niks gewijzigd. Die zijn reeds op hun best, volgens Yamaha , op de hoofdremcilinder na en die nu is vervangen door een radiale hoofdcilinder waarmee een meer lineaire remdruk kan worden opgebouwd.

Prestatie met comfort

Werkvloer voor deze perspresentatie was de directe omgeving van Barcelona, Spanje waar we de vernieuwde Yamaha MT-09 een degelijk aan de tand konden voelen. Een beetje van alle soorten wegen, stadsverkeer, een stukje snelweg en voor de berg(stuur)wegen, een gevarieerde omgeving waar de MT-09 zich zou moeten thuis voelen. Op snelwegen hoeft het geen betoog dat je daar liefst niet op een naked zit. De MT-09 heeft niks te bieden dat het rijden op de snelweg het rijden draaglijker maakt, of je hebt gekozen bij de aankoop voor het Weekend pack of Urban pack, daarin is een schermpje voorzien dat wat rijwindbescherming biedt. Cruisecontrol is helaas niet standaard en al evenmin een optie dus rechterhand aan het stuur houden en steeds de snelheidsmeter in de gaten houden. Stadsverkeer is ook niet bepaald zijn dada en dan vooral wanneer de rijmodus op stand 1 of 2 staat waarin de gasrespons nogal aan de directe kant is. Dat euvel is gelukkig te verhelpen door vooraf in een hogere rijmodus over te schakelen met andere woorden een zachtere gasrespons. De betere habitat voor de MT-09 is zonder twijfel de betere stuurwegjes en ze hoeven niet zozeer van de beste kwaliteit te zijn want de volledig instelbare vering voor en achter kwijten zich voortreffelijk van hun taak. Het gegoten aluminium frame dat ook hertekend is en dankzij een hoogtechnologisch procedé uit de gietmal komt, een rigider en lichtere gewichtscurve in de grafiek optekent. Dat bepaalt mee de uitmuntende stuureigenschappen en stabiliteit.

Wanneer je na een dag rijden geen zadelpijn hebt betekent het dat je ofwel al voldoende eelt op het zitvlak hebt gekweekt of dat de zitpositie prima is, wel, bij de MT-09 mag je het tweede noteren. Het zadel ziet er basic uit en ook niet dik gepolsterd maar samen met de voetsteunen en stuur wordt er een zeer ergonomische driehoek gemaakt. Toch één opmerking daaromtrent is dat er wel iets meer steun in de onderrug had mogen zijn. Bij stevige acceleraties moeten de krachten bijna volledig met de armen worden opgevangen.

Altijd en overal assistentie

Met de elektronica hou je tegenwoordig de motor in die conditie dat hij afhankelijk van uw humeur steeds goed in de hand. De IMU (Inertiemeet Unit) van de MT-09 maakt nu gebruik van 6 assen om alles op mekaar af te stemmen. Voortdurend meten van versnellingen en vertragingen; op- en neer en links-rechts bewegingen, evenals de snelheid van onder hellingshoek gaan, richtingsveranderingen en gierrichtingen van de machine - de 6-assige IMU kan gegevens in real time naar de ECU (Elektronische Controle Unit) sturen die de elektronische hulpmiddelen van de rijder aanstuurt. De reeks hulpmiddelen voor de rijder omvat het Lean Sensitive Traction Control System (TCS), het Slide Control System (SCS) en een LIFt Control System (LIF) voor het voorwiel en het Brake Control-systeem (BC).

 

En het kan niet anders of met die elektronische opwaardering hoort een TFT 3,5 duims groot dashboard. Het lijkt klein maar het is duidelijk afleesbaar en vooral, de nodige informatie wordt heel duidelijk aangegeven.

Tenslotte is er de prijs. In België is hij de jouwe nadat je  € 9.599 van je spaarboekje hebt afgeschud. Voor Nederland is dat  € 11.499. De drie mogelijke packs die je er als optie kan bijbestellen zijn Sport-pakket (€ 490,00), Urban-pakket (€ 685,00), Weekend-pakket (€ 815,00).

De Yamaha MT-09 is al leverbaar vanaf mei 2021. Een uitgebreid testverslag vind je in de volgende editie van Motoren & Toerisme. 

 

Yamaha MT-09
Motor: vloeistofgekoelde driecilinder lijnmotor viertakt
CI: 890 cc
Rijklaar gewicht: 189kg
Vanaf: € 9.599,00
Geschreven op 1 maart 2021
© Motoren & Toerisme