Welkom in de toekomst
Waar de NC750X het al twaalf jaar moest doen een LCD-dashboard, komt het nieuwe 5 inch TFT-scherm van de NX500 en de CB650R nu ook hier opdraven. En dit mag zonder meer een prima exemplaar worden genoemd. Enerzijds door de duidelijke en grote iconen op het dashboard zelf, anderzijds door gebruik te maken van een totaal nieuw knopen-apparaat op de linker stuurhelft. Gedaan met de complexiteit van verschillende knopjes en hendeltjes. Je krijgt één vierwegschakelaar die toegang geeft tot alle instellingen. Op de koop toe is zijn de knopjes zachtjes verlicht en erg in gebruik.
Via het TFT-scherm kan je eveneens on-screen turn-by-turn navigatie instellen via de RoadSync-app. Opnieuw duikt hierbij spontaan het grote kernwoord op voor de 2025-versie: volwassenheid. Als belangrijkste rijmodi krijg je Sport, Standaard en Rain, aangevuld met een zelf te configureren User-mode. De settings zijn gelinkt aan krachtafgifte, tractiecontrole, motorremkracht, en als je de DCT-versie hebt aangevinkt op de bestelbon, ook de DCT-mapping. De looks van het scherm zijn eveneens aan te passen, gaande van Bar en Circle naar Simple. Wijzelf hebben het qua lay-out simpel gehouden tijdens de test. Door alle electronica is het ook duidelijk dat deze machine gebruik maakt van een throttle-by-wire, daarom vind ik het enigszins sneu dat niet gelijk werd beslist om ook cruisecontrol toe te voegen.