Twee jaar na de revival van de iconische Africa Twin, stampt Honda zowel een update als een grotere broer – de Adventure Sports - uit de grond. Onder het Japanse mom van ‘alles kan beter’ en met wat hulp van rijders van over heel de wereld is er steeds marge voor finetuning. Klachten over de vorige versie waren er nauwelijks, maar Honda’s inspanningen om tegemoet te komen aan een paar verzuchtingen duwen de nieuwe machine alsnog wat verder op de hiërarchische ladder der allroads. Aan ons om in Granada – Malaga de dertigste verjaardag van de Africa Twin te vieren en te onderzoeken hoe hoog de ambities van de nieuwkomer(s) reiken.
De voorbij twee jaar zijn wereldwijd al meer dan 50.000 CRF1000L’s verkocht, waarvan de helft in Europa. Een even mooie balans is eveneens te vinden in de kandidaten die neigen naar de manuele versie en de liefhebbers van het moderne geautomatiseerde koppelings- en versnellingssysteem, de DCT dus. De vorige versie had zich snel de naam toegeëigend als een heel breed inzetbare motor zowel on als off the road. Waar de meeste andere merken gaan voor een middenklasse allroad instapmodel en daar bovenop een potente topper, blijft Honda de weg bewandelen van een krachtige maar niet intimiderende allroader, één waar je alle kanten mee uit kan. Het blijft een uniek concept, mijns inziens. Een doordachte en gebalanceerde mix van kracht, gewicht en grootte.
Rijmodi